Posts Tagged ‘Glenn Mulcaire’

PORRIDGE

February 11, 2017

corrupt_header_porridge3

BY THE late 1990s Scotland Yard had made no progress in catching the men who butchered private detective Daniel Morgan in 1987.

Then in 1998 anti-corruption detectives — worried that bent policemen were selling sensitive information to the detective agency Southern Investigations  — installed a bug in the firm’s offices.

Southern’s owners — murder suspect Jonathan Rees and retired police sergeant Sid Fillery — had no idea they were under surveillance.

REES_and_FILLERY_210

THE STORY SO FAR …
PRIVATE EYE Jonathan Rees (left) should have been a prime suspect in the murder of his partner Daniel Morgan in 1987 — the two men were love rivals and were arguing about a botched security operation arranged by Rees. But Scotland Yard detective sergeant Sid Fillery (right) kept that crucial information from the murder squad for four days. For the events leading up to the murder, the early contaminated murder inquiry, the sensational inquest which saw Rees’s book-keeper accuse him of planning the murder, see Part One — An Axe To Grind. The second part of The No 1 Corrupt Detective Agency — Rogue Journalists & Bent Coppers — reveals how Rees and his new partner Fillery became key players in the unlawful sale of confidential police information to Rupert Murdoch’s empire, especially the News of the World. Attempts by anti-corruption detectives to end this corrosive trade came to nothing.
Photos: PA

Detectives listened as Rees hatched a conspiracy with serving Scotland Yard detectives to plant drugs on an innocent woman.

The plotters were caught red-handed and Rees was gaoled for 7 years.

But the bug picked up no clues about the murder.

Pressure from Daniel Morgan’s family finally forced the Met to open a new murder inquiry in 2002.

It started with a dramatic BBC Crimewatch reconstruction.

Instantly Rees — from prison — and Fillery started a campaign to subvert this new inquiry.

They targeted the family of the detective in charge — hacked his personal records and had him followed.

Scotland Yard hit back — they raided Southern Investigations and found extreme child pornography on Sid Fillery’s computer.

He was convicted and ordered to sign the Sex Offender’s Register.

PRESS GANG LOGO

THIS ARTICLE is the third instalment of an investigation that started more than a decade ago.
For 30 years the Daniel Morgan murder was largely ignored by the UK newspapers and broadcasters.
In part, this was because the News of the World was in a commercial relationship with Southern Investigations.
Press Gang is independent and does not carry advertising. It runs at a loss and the only source of income is donations.
If you feel articles like Porridge should see the light of day, you can make either a one-off gift or make a commitment to a small monthly donation.

Donate Button with Credit Cards

 

With Rees in prison and Fillery disgraced, Southern Investigations finally came to an  end.

But the Morgan family’s battle to bring Daniel’s killers to justice ploughed on …

♦♦♦

IN 1999 detectives listening to the bug planted in the offices of Southern Investigations began to hear a plot unfold. 

A London businessman, Simon Jones, came to see if the agency could help him win a custody battle with his wife.

James asked Jonathan Rees to see if there was any evidence that his wife was involved in drugs.

It would help him get sole custody of the couple’s little boy.

Rees could find no evidence that his wife Kim was dealing in drugs.

In a bugged conversation, he hinted that he might be able to do something:

Rees  “I just wondered…  We can do things.”

James  “I’m not being funny. I’d rather you talk to me straight.”

Rees  “I just wondered if it might be worthwhile, going in and planting some gear. Now, having said that it’s done, it’s available, but it costs.”

James  “I’m not averse to doing anything.”

Rees  “What we are doing is fraught … Me and you could end up doing porridge as well, if we get caught out.”

SIMON_JAMES_200

SIMON JAMES
A POLICE surveillance photograph taken while the self-employed jeweller was plotting to gain custody of his son by planting drugs on the mother. Jonathan Rees was prepared to send an innocent woman to prison to satisfy his client …
Photo: Press Association.

James  “Yeah, I mean, you’re professionals. That’s why I have come here…”

Rees  “All right, I’ll have a chat to our people today.”

Three days later, James returned to the office with £7,500 — some of which was used to buy cocaine.

As the plot to frame the innocent woman got underway, anti-corruption officers were watching every move.

They were about to catch the plotters red-handed.

A man called Jimmy Cook, who worked for Southern Investigations, broke into Kim James’ car and planted bags of cocaine.

Undercover officers were waiting and, as soon as Cook was out of the way, removed the cocaine and replaced it with packets of harmless powder.

Another contact, a corrupt detective constable called Austin Warnes, tipped off the police that Kim James was dealing in drugs.

She was raided and a suspicious package found in her car.

She was arrested.

The police pounced on the conspirators.

They arrested Rees, Simon James and Austin Warnes.

Austin Warnes was gaoled for five years for his part in the plot.

Rees got seven years — as did the businessman Simon James.

One of those acquitted in the case was Jimmy Cook, the Southern Investigations employee who would later be charged with being the getaway driver in the Daniel Morgan murder.

AUSTIN_WARNES_200

ANOTHER BENT COPPER
CORRUPT DETECTIVE Austin Warnes. He pretended he had intelligence that Simon James’ wife was dealing in drugs …
Photo: Press Association

♦♦♦

IN 2002 detective chief superintendent Dave Cook of Scotland Yard’s murder squad was approached by anti-corruption detectives.

They wanted him to do them a favour.

They had decided to try and break the stalemate in the Daniel Morgan murder investigation.

They wanted the BBC Crimewatch programme to highlight the murder with the Metropolitan Police offering a £50,000 reward for information.

Their problem was that they didn’t want Rees and Fillery to know that it was the anti-corruption team who were in charge.

Would Cook appear on the programme to give the impression that he was heading up the inquiry?

Cook was an ideal candidate because his wife, policewoman Jacqui Hames, acted as a presenter on the porgramme.

Cook agreed.

On 26 June 2002 he appeared on the programme to appeal for witnesses to the murder.

The next day, Cook was told by anti-corruption officers that Sid Fillery had been in touch with reporter Alex Marunchak at the News of the World asking him to “sort out” the detective.

(At the time, Rees was still in prison for the Simon James conspiracy, although he was still in touch with both Fillery and Marunchak).

Shortly afterwards Cook spotted a white van outside his house.

The next day there were two.

When Cook took his young son to nursery, the vans followed.

Cook later arranged for police to stop one of the vans on the grounds that a rear light was defective.

The driver turned out to be a photojournalist working for the News of the World.

Both vans were leased by the newspaper.

Cook’s wife, Jacqui Hames, told witness protection officers that she had been photographed outside the couple’s home.

The couple were later told that the Met’s media boss Dick Fedorcio contacted the News of the World.

Fedorcio was told that the paper had been tipped off that Cook was having an affair with the Crimewatch presenter.

dave_cook_200

DAVE COOK
THE EXPERIENCED murder squad detective was disturbed when he and his wife were placed under surveillance by the News of the World as soon as he appeared on the BBC Crimewatch programme. Murder suspect Jonathan Rees had asked his friends on the paper to target the chief superintendant … 
Photo: Press Association. 

This was an incredible answer.

Cook and Hames were married, had two children and had been featured as a couple in Hello! magazine.

The surveillance ceased.

A few days later Cook was told by Surrey Police, where he worked from 1996 to 2001, that someone had rung asking for his address.

The caller said they were working for the Inland Revenue and wanted it to send Cook a tax refund.

Surrey Police refused to give it.

Later in 2002, anti-corruption officers raided the offices of Southern Investigations.

At this point, Jonathan Rees was still in prison.

On Sid Fillery’s computer officers found indecent images of young children.

In October 2003 Bow Street Magistrates gave him a three year community rehabilitation order.

District Judge Caroline Tibbs said she’d taken into account his guilty plea and what his defence claimed was his previous good behaviour.

The court was told nothing about his role in the Daniel Morgan murder case.

After the conviction, the detective agency collapsed.

Fillery went to live on the Norfolk Broads, running a pub called the Lion at Thurne.

It later became clear that Glen Mulcaire — the private eye gaoled in 2007 with News of the World royal correspondent Clive Goodman for hacking into royal mobiles — obtained Cook’s address, his internal Met payroll number and the amount he and his wife were paying on their mortgage.

Phone hacking claims

REBEKAH BROOKS
THE EDITOR of the News of the World when the paper mounted a surveillance operation against Dave Cook, Rebekah Brooks was untroubled that the paper was allowing itself to be used to pervert the course of justice …
Photo: PA 

Mulcaire also obtained the mobile number for Cook’s wife as well as the password she used.

Mulcaire was apparently acting on the instructions of Greg Miskiw, the News of the World assistant editor at the time.

On 9 January 2003 Rebekah Brooks was at Scotland Yard on a social visit when she was asked to have a word with Dave Cook “to clear the air”.

Present at the meeting was the Yard’s media boss Dick Fedorcio.

By that time, Cook was in charge of the latest Daniel Morgan murder investigation.

At first Brooks claimed to know nothing about the surveillance of Cook and his wife.

When Cook took her through the events, she insisted Marunchak was a fine reporter.

She promised to look into the matter.

We asked Dave Cook [in September 2011] to be interviewed for this article.

He declined.

The Met Commissioner at the time of Cook’s meeting with Brooks was Sir John Stevens.

He’s known to have dined regularly with Rebekah Brooks and Andy Coulson.

After he left the Met he was commissioned by Coulson to write a column for the News of the World — called “The Chief”.

♦♦♦

EVER SINCE the phone hacking scandal destroyed the reputation of the News of the World, Alastair Morgan has been thinking about the surveillance operation the paper mounted against detective superintendent Dave Cook and his then wife in 2002.

He believes it was an attempt to intimidate the detective.

Morgan believes that a similar operation was mounted against him and his family in May 1998.

The family were campaigning for a public inquiry into the events surrounding Daniel’s death.

morgan_family_400

THE MORGAN FAMILY
HIS MOTHER Isobel, sister Jane and brother Alastair have been relentless in their campaign to bring Daniel’s killers to justice.
Photo: PA

“I was living in Glasgow,” Alastair Morgan explains, “and one night I noticed two men standing openly on the corner of the street where my flat was located.”

“The next day they were there again. I was sure they were watching me — they made absolutely no attempt to conceal themselves.”

“I rang my mother Isobel who lives in Wales and told her.”

“She then told me that she’d also had a strange encounter — she was just going into her house when a woman photographer walked up behind her and took a couple of photographs.”

“She didn’t say anything — just got into a car which drove off.”

“And when I told my sister Jane, who lives in Germany, she said that she’d seen a white van parked outside her home in the countryside.”

“A man was lying in a ditch with a telephoto lens pointed at her home.”

“All of these incidents were reported to the police — in Scotland, Wales and Germany. We were all worried.”

Alastair Morgan told us:

“I have written to James Murdoch at News International to ask him to tell us if it was the News of the World who were watching us. And, if they were, what exactly was the justification for the intrusion.”

He had not received a reply by the time this article went to press.

We asked News International for a response but the press office told us:

“NI declines to comment”.

♦♦♦

THE FINAL instalment of The No 1 Corrupt Detective Agency — Getting Away With Murder — will cover the events that followed Jonathan Rees’ release from prison in 2004.

His criminal record was no barrier to his continued working for the News of the World.

But police were closing in.

In 2008 he — and four others — were arrested and charged with involvement in the murder.

By 2011 the prosecution decided to offer no evidence.

The evidence of three supergrasses — “assisting offenders” is the official term — was discredited.

And police failed to disclose some of the 750,ooo pages of documents to the defence.

But the judge, David Maddison, made it clear police “had ample grounds to justify the arrest and prosecution of the defendants.”

That has not stopped four of them bringing a civil action for malicious prosecution and malfeasance in public office.

This is on-going.

At the same time a review of the scandal headed by Baroness Nuala O’Loan is preparing its report.

Set up in 2013 by then Home Secretary Theresa May, its hearings were held in secret.

♦♦♦
Re-published: 11 February 2017
© Press Gang
♦♦♦

Notes
1.
This article is part of a series first published on the Rebecca Television website in September 2011.
Rees and Fillery were sent letters outlining the article and asking for their comments. 
Fillery never replied but Rees’ solicitor said:
“Mr Rees has not the spare time to reply to the many questions that have been raised, often on the basis of ill-informed or malicious allegations.”
“Defamation claims are being pursued … in respect of some past publications; and the police have been asked to investigate any use by journalists or others of confidential or forged material improperly released by police officers or others.” 
No legal action was taken against Rebecca Television.
2.
There are four parts to The No 1 Corrupt Detective Agency: Click on the title to read.
An Axe To Grind
Rogue Journalists & Bent Coppers
Porridge
Getting Away With Murder.
3.
The series draws on material provided by the Morgan family as well as published material by other journalists, notably Nick Davies of the Guardian. Former BBC reporter Graeme McLagan devoted a detailed chapter on the murder as early as 2003 in his book Bent Coppers: The Inside Story of Scotland Yard’s Battle Againats Police Corruption (Orion). It also featured in Laurie Flynn & Michael Gillard’s Untouchables: Dirty Cops, Bent Justice and Racism In Scotland Yard (Cutting Edge, 2004). Several books on the phone hacking scandal have highlighted the key role the murder plays in the saga: Nick Davies’ Hack Attack (Chatto & Windus, 2014) , Tom Watson MP & Martin Hickman’s Dial M For Murdoch (Allen Lane, 2012) and Peter Jukes’ The Fall Of The House Of Murdoch (Unbound, 2012). Peter Jukes has also produced a podcast series — listened to by more than 4 million people — Untold: The Daniel Morgan Murder 
4.
Press Gang editor Paddy French made several programmes on the murder while a current affairs producer at ITV Wales. 

♦♦♦

COMING
SKY FALL?
THIS YEAR will see a major battle for control of Britain’s airwaves — Rupert Murdoch’s bid to take overall control of Sky TV. The mogul scuttled an earlier attempt in 2012 because of the public outcry over the phone hacking scandal. The battle for Sky will be a key battleground in 21st century British media because of the decline in newspapers. If Murdoch gets Sky, he will move to smash the powerful broadcasting watchdog, Ofcom, and convert Sky News into a British version of his US Fox News. This is part of a plan to replace the fading populist power of the Sun with a new right-wing  TV version. All the signs are Theresa May’s government will give Rupert Murdoch what he wants. But all is not lost — the Murdochs are vulnerable to a charge that, despite claims to have cleaned up their criminal stable since the closure of the News of the World in 2012, some areas of their empire remain as corrupt as ever …

♦♦♦

DONATIONS Investigative stories like this one are expensive and time-consuming to produce. You can help by making a contribution to the coffers. Just click on the logo …

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

FAKE CONVICTIONS

August 29, 2014
FAKE CONVICTIONS

THE COLLAPSE of the Tulisa Contostavlos trial in July is the latest scandal to hit Rupert Murdoch’s prize investigative reporter Mazher Mahmood.

The case against the singer-turned-entertainer was thrown out when the judge said Mahmood — also known as the “Fake Sheik” — lied when he gave evidence to the court.

Now the Metropolitan Police is considering possible perjury charges against the Sun on Sunday reporter.

Lies have been a staple part of Mahmood’s amoral newspaper career — and Press Gang has been at the heart of exposing many of them.

Here we republish an article which first appeared in April 2012.

It tells the story of an unscrupulous journalist who will do anything — including committing perjury in the witness box — to get ahead.

TULISA CONTOSTAVLOS THE SINGER"S trial collapsed in July after the judge found that mazher Mahmood had lied under oath.  Photo: PA                                                              THE SINGER walked free after Sun on Sunday undercover reporter Mazher Mahmood was caught lying in the witness box ...    Photo: PA

TULISA CONTOSTAVLOS THE SINGER walked free after Sun on Sunday undercover reporter Mazher Mahmood was caught lying in the witness box … Photo: PA

♦♦♦

ONE OF the few people to come out of the News of the World hacking scandal with his reputation intact was Investigations Editor Mazher Mahmood.

After the gaoling of royal correspondent Clive Goodman and private eye Glenn Mulcaire in 2007, Mahmood was held up as a beacon of the real News of the World.

In 2008 the Murdoch-owned HarperCollins published Confessions of a Fake Sheik in which Mahmood claimed:

“To date I have been responsible for more than 230 successful criminal prosecutions.”

When he made a statement for the Leveson Inquiry in 2011 the figure has risen to 253.

But when Press Gang challenged Mahmood to provide the evidence to substantiate the claim his employers News International refused to provide a list.

We carried out our own investigaton and went through every article Mazher Mahmood had written for the News of the World.

There was only evidence to support 70.

And we found evidence Mazher Mahmood may have protected a relative who was involved in a fake passport racket …

THE MAN WITH NO FACE One of the few photographs of Mazher Mahmood, taken many years ago. The former Investigations Editor of the News of the World has claimed that publishing his picture would endanger his life.

THE MAN WITH NO FACE
ONE OF the few photographs of Mazher Mahmood, taken many years ago. The former Investigations Editor of the News of the World claims that publishing his picture would endanger his life …

♦♦♦

WHEN FORMER News of the World Investigations Editor Mazher Mahmood appeared before Lord Leveson in December 2011, he was allowed a special concession.

Leveson ordered that the television cameras be turned off.

“For good reason,” he said, “this evidence is being heard in circumstances that, although the witness’ account will be given orally, it will not be screened visually … to the public.”

“I make that order having regard to all the circumstances of the case.”

Leveson never explained what the “good reason” was but it’s likely the judge accepted Mahmood’s claim that showing his face would endanger his life.

Five years earlier, however, another judge had come to a different conclusion.

It happened as a result of a Mazher Mahmood undercover sting involving the MP George Galloway.

Posing as the Fake Sheik, Mahmood had dinner with Galloway at the Dorchester Hotel in London in March 2006.

GEORGE GALLOWAY The MP was one of the few victims of Mazher Mahmood's "Fake Sheikh" stings to see through the disguise. He posted photographs of Mahmood on the internet.

GEORGE GALLOWAY
THE MP was one of the few victims of Mazher Mahmood’s Fake Sheik stings to see through the disguise. He posted photographs of Mahmood on the internet.   Photo: PA

Galloway believes Mahmood was trying to entice him into illegally accepting campaign contributions from foreign donors.

“After dessert”, Mahmood says in his book Confessions of a Fake Sheik, “Galloway enjoyed a coffee and posed for a picture with myself and my minder Jaws …”

Jaws — a giant of a man with a “full deck of gold teeth with diamonds embedded” — was actually Mahmood Qureshi, Mazher Mahmood’s second cousin.

Galloway later remembered a section about Mazher Mahmood in Andrew Marr’s book My Trade which contained a description of Jaws.

Galloway went public — and threatened to publish phototgraphs of Mazher Mahmood on his Respect Party website.

The News of the World were awarded a temporary injunction preventing the posting of the images.

But the following day Judge Mitting decided to lift the injunction.

The judge was not impressed by the argument that publication of Mahmood’s image might be useful to targets out for revenge.

“For photographs of Mr Mahmood to be of any use to such people they would have to have a whole package of further information,” the judge noted, “not least information as to his whereabouts and habits.”

“Armed with such information, the photographs might be of some assistance, but one would have expected anybody who had got that information also to have been able to obtain at a mimimum a description — more likely a photograph — of Mr Mahmood to permit them to inflict whatever harm it was that they might have in mind.”

Judge Mitting concluded:

“I am satisfied that the true purpose of this application is not protection of Mr Mahmood’s life and physical integrity but the protection of his earning capacity and position as an investigative journalist and his utility to his employers in that respect.”

♦♦♦

LORD LEVESON’S decision to switch off the cameras inevitably increased the mystique surrounding one of Rupert Murdoch’s star reporters — if his life was under threat, it suggested his journalism must be important.

In his sworn statement to the Inquiry, Mahmood claimed his journalism at the News of the World had led to the successful prosecution of 253 people.

When he gave oral evidence in December 2012, he said this figure was already old hat.

“It’s incorrect, actually,” he said on oath.

“The total has gone up to 261, and as we sit here at the moment, at Southwark Crown Court, two more women are being sentenced as a result of my work.”

So he was claiming a grand total of 263 convictions.

When Press Gang examined the News of the World for the period Mazher Mahmood worked there, we could only find evidence of 70 convictions (see the Appendix for the full list).

In his statement to the Leveson Inquiry Mahmood said:

“… ethics should be of paramount importance in all fields of journalism because in my view a large part of investigative journalism is to expose moral-wrongdoing … ”

The Leveson Inquiry was to examine Mahmood’s own moral compass in some detail.

When he gave evidence to the Inquiry in December last year, Mahmood was asked by barrister David Barr about the reasons why he left the Sunday Times back in 1988.

“Is it right that you left the Sunday Times under something of a cloud …?”

“We had a disagreement,” replied Mahmood, “Correct.”

This interpretation of the crisis that unfolded at the Sunday Times in December 1988 angered Roy Greenslade who had been the managing editor of the paper at the time.

He compiled a witness statement and a series of exhibits and submitted them to the Leveson team.

Greenslade told how, in 1988, he had received a complaint from a police officer about a story Mazher Mahmood had written the previous week.

The story was about a chief inspector in Plymouth who had been convicted of drink driving after an accident.

ROY GREENSLADE The former Sunday Times executive — now professor of journalism at City University London — revealed that Mazher Mahmood resigned from the paper in 1988 minutes before he was to be sacked for dishonesty.

ROY GREENSLADE
THE FORMER Sunday Times executive — now professor of journalism at City University, London — revealed that Mazher Mahmood resigned from the paper in 1988 minutes before he was to be sacked for dishonesty.   Photo: Roy Greenslade

Mahmood wrote that the officer had been demoted to the rank of constable.

In fact, the demotion was only to inspector.

The Sunday Times apologised for the error the following week.

When he was challenged about the mistake, Mahmood claimed that it was the fault of the Devon News Agency which had sent a report of the court case to the Sunday Times.

The news agency were contacted — they insisted their original version had the correct demotion.

The Sunday Times computer room was asked to retrieve the version the agency had sent.

This showed the demotion was to constable.

But in the course of this inquiry, a computer operator mentioned that Mazher Mahmood had recently visited the room.

A more detailed investigation began.

It uncovered an earlier version of the news agency story — the demotion to inspector was correctly reported.

Mahmood admitted going to the computer room but denied tampering with the computer record.

A meeting of senior executives chaired by editor Andrew Neil took place.

It was decided he would be fired.

After the meeting, Greenslade found a letter of resignation from Mahmood on his desk.

“Because of the nature of my work,” Mahmood wrote, “I am only able to operate with the absolute support and trust of my senior colleagues and lawyers, but now that my honesty and integrity is in question, I feel there is no longer a place on the paper.”

After Greenslade’s devastating witness statement, Lord Leveson called Mahmood back before him in January 2013.

David Barr now questioned Mahmood again:

“Tampering with the computer file in order to pass the mistake from yourself to the Devon News Agency was wrong, wasn’t it”

“Absolutely,” admitted Mahmood.

“Look, I was a young reporter,” he added, “and I’d had a series of run-ins with Mr Greenslade while at the paper, and, you know, I’d made a mistake.”

“I acknowledge that, and rather than incur the wrath of an executive I didn’t get on with, I foolishly thought the best way would be to cover my mistake.”

“It was the wrong thing to do, and I resigned.”

Roy Greenslade does not remember having a bad working relationship with Mahmood.

♦♦♦

WHEN THE News of the World closed in July 2011, Mahmood was without a paper for a couple of weeks.

But at the end of August he re-joined the Sunday Times.

Editor John Witherow was asked if he had any concerns about taking on the man who had been caught lying to the paper in 1988.

“Clearly, we checked him out very carefully and needed reassurances that he was not involved in any way with the phone hacking, which he assured us he wasn’t, and independently we were assured he wasn’t.”

“As far as I am aware, the police have no interest in him, so that was very important before we took him on.”

Witherow was happy to have a man of Mahmood’s undercover skills on his staff:

“He has an exemplary record on these sorts of stories.”

“He has instigated, I think, about 250 prosecutions of people, for exposing criminality.”

“Yes, we were concerned but I think he is a remarkable operator in that form of journalism.”

We asked Witherow if he had checked to see if Mazher Mahmood’s claims about the number of convictions stacked up.

He didn’t reply.

WASEEM MAHMOOD, OBE Mazher Mahmood's early career was built on betraying his family including his brother Waseem. At a family dinner, he revealed that some of his brother's colleagues at BBC Birmingham were moonlighting. When Mazher Mahmood exposed the practice, Waseem was forced to resign. When

WASEEM MAHMOOD, OBE
Waseem Mahmood is Mazher’s brother. He was a successful BBC producer in Birmingham in the 1980s — until his brother wrote an exposé of moonlighting at the Pebble Mill studios based on gossip around the Mahmood family dinner table. Waseem Mahmood says: “With only ‘an unnamed BBC insider’ identified as the source for the revelations, I tendered my resignation the day after the article appeared, and when my mother refused to admonish my brother, claiming that it was a good story and that ‘he was only doing his job’, I packed up my wife and children and left the family home, never to return.” Waseem was forced to go abroad to rebuild his shattered career but succeeded — he was awarded an OBE in the 2005 News Years Honours List for his media work in countries affected by war. Photo: Waseem Mahmood

♦♦♦

WHEN MAZHER Mahmood started work at the News of the World in December 1991, he was one of many investigative reporters on the paper.

Under editor Patsy Chapman, he was just another member of the team.

When Piers Morgan took over in January 1994, it’s clear that he didn’t think much of Mahmood.

Readers of his 2005 book The Insider will not find the name Mazher Mahmood in the index.

The feeling was mutual — there’s no mention of Piers Morgan in the index of Mahmood’s 2008 Confessions of a Fake Sheik.

It was not until Phil Hall took over from Morgan in August 1995 that Mahmood’s star began to rise.

Hall made him Investigations Editor and, in March 1996, the paper made a major claim for the success of Mahmood’s articles.

The piece followed the conviction of a solicitor gaoled for six months for living off immoral earnings after an undercover operation.

The conviction, claimed the News of the World, “brings the total of villains successfully prosecuted after being exposed in our pages by Mazher to a staggering EIGHTY in four years.”

But, up to that point, the Press Gang analysis of the News of the World had only carried stories about 13 named people who’d been convicted.

With the mention of a further five unnamed people, the maximum number of successful prosecutions was 18.

♦♦♦

IN THE course of our research, we found an extraordinary story which Mazher Mahmood had published in September 1996.

On the face of it, it was a typical Mahmood operation: he infiltrated a gang run by a Bradford hairdresser who were running a fake passport racket.

The hairdresser was buying genuine passports from British Asians and then amending them so that illegal immigrants could enter the country.

Mahmood posed as one of these buyers and successfully entered the UK via a Eurostar train from Paris.

What made this article unusual was that the man buying the genuine passports was “a local thug called Mehmood, known as Jaws because he has gold teeth studded with diamonds.”

Although the article calls him “Mehmood” and doesn’t give his last name, the description is uncannily similar to the one Mazher Mahmood gives for the Jaws that later became his bodyguard.

This undercover operation could easily have netted three successful criminal prosecutions for Mahmood — yet there is no evidence that he went to the police.

In our recorded delivery letter sent to Mazher Mahmood in March 2012, we asked him if the Jaws in the article was the man who became his bodyguard.

He didn’t reply.

Jaws is one of the key supporting actors in the Mazher Mahmood story.

Until he was paralysed in a car crash in 2006, he had been Mahmood’s bodyguard for several years.

In his book Confessions of a Fake Sheik, published in 2008, Mahmood says: “Jaws was huge, and spent every day at the gym, so was a powerful looking man as well.”

“He was from Bradford and had spent his early adult life committing a number of petty crimes in and around the area.”

“He’d gone to see a fortune teller who told him that a long-lost relative would change his life, so he flew out to Pakistan and spent all his money trying to find a relative who’d do that, speaking in his Yorkshire accent as he went; but found no one to help so returned home”.

“He saw my name in the paper and called me, and I did — change his life, that is.”

“He joined me, working as my bodyguard, and with his size and those teeth he was an unforgettable sight.”

“He was a great man to have standing next to you, intimidating and forceful when needed.”

But three years earlier Jaws, alias Mahmood Qureshi, had given a different version of their relationship.

"JAWS" Mahmmod Quereshi — known as Jaws for his diamond-studded gold teeth — is a key figure in the Mazher Mahmood story. A former criminal, he became a minder and a fixer for Mazher Mahmood.

“JAWS”
Mahmmod Quereshi — known as Jaws for his diamond-studded gold teeth — is a key figure in the Mazher Mahmood story. A former criminal, he became a minder and a fixer for Mazher Mahmood.

He was appearing in a libel action brought by one of the gang Mazher Mahmood had accused of trying to kidnap Victoria Beckham.

Jaws had been part of the undercover team infiltrating the so-called gang.

He was accused of inciting gang members.

While he was on the stand, in April 2005, Jaws changed his evidence.

At first, he’d insisted that he hadn’t been asked by Mazher Mahmood to “initiate conversation about the kidnap”.

But later he admitted that Mazher Mahmood had asked him to do so.

David Price, acting for the gang member, seized on the change of evidence.

He accused Jaws of trying to protect Mahmood in his earlier testimony — claiming that Mahmood had given Jaws “a chance in life” after a life of crime with employment at the News of the World.

“You are trying to protect your cousin,” said Price, “because he gave you a chance in life”.

Jaws replied:

“How did he give me a chance? He did not give me a chance. How?”

Price then went through Jaws’ criminal career — stretching back to 1982 before finally ending in 1999.

“You owe a debt of gratitude to Mr Mahmood and that explains why you lied to the court this morning, that’s what I’m suggesting. Do you want to comment on that?”

“No, I do not want to comment, there’s no comment on that,” replied Qureshi.

“I did not lie. I got it wrong.”

Later, Jaws explained that his entire earnings from his involvement in various News of the World stories was “less than £10,000 … perhaps near £5,000.”

♦♦♦

BY THE time Rebekah Brooks took over the editorship in May 2000, the News of the World was claiming 103 convictions for Mazher Mahmood’s investigations.

This is at odds with the Press Gang analysis at that point: 32 named individuals with another nine who were unnamed.

By the time she left to edit The Sun in January 2003, the News of the World claimed Mazher Mahmood’s convictions stood at 119 compared with our tally of 32 named defendants with a further nine unnamed.

Brooks was replaced by Andy Coulson who lasted four years until he resigned in January 2007 after the paper’s Royal Correspondent Clive Goodman was gaoled for hacking royal phones.

Under his leadership, Mazher Mahmood’s claimed convictions had jumped to 145 but the Press Gang version only showed 62 defendants successfully prosecuted (17 of them unnamed).

Colin Myler replaced Coulson — who went on to become David Cameron’s Director of Communications.

Myler was responsible for the biggest single leap in the claimant count of any News of the World editor — in April 2007 Mazher Mahmood’s total suddenly rocketed to 204 convictions.

Mazher Mahmood claims a high moral purpose: catching criminals, revealing "moral wrong-doing" and exposing hypocrisy. There's no doubt he's caught some serious criminals — including child abusers and would-be murderers — but the bulk of his journalism reveals a different picture. A third of his stories are about sex — over a quarter target celebrities or royalty. A substantial proportion of the people in his stories are originally from the Asian sub-continent. One of the ironies about Mahmood — the child of immigrant parents from Pakistan — is that he spent an enormous amount of his time in the ethnic  communities of Britain looking for people he can expose. This fed into a News of the World agenda that painted Britain as an "open house" for foreign scroungers, cheats and criminals.

THE News of the World claimed a high moral purpose for Mazher Mahmood’s work: catching criminals, revealing “moral wrong-doing” and exposing hypocrisy. There’s no doubt he caught a couple of serious criminals — including child abusers and would-be murderers — but the bulk of his journalism reveals a different picture. A third of his stories are about sex — over a quarter target celebrities or royalty. A substantial proportion of the people in his stories are originally from the Asian sub-continent. One of the ironies about Mahmood — the child of immigrant parents from Pakistan — is that he spent an enormous amount of his time in the ethnic communities of Britain looking for people to expose. This fed into a News of the World agenda that painted Britain as an “open house” for foreign scroungers, cheats and criminals.

This figure arrived out of the blue — the paper had carried reports of only two convictions since the paper’s previous claim of 145.

One possible explanation for the jump was a sting operation which Mazher Mahmood organised in May 2006 to catch illegal immigrants.

Pretending that he wanted people to work, he collected 70 people — and had them driven to the Colnbrook Detention Centre near Heathrow.

Police had already been tipped off and 66 were arrested and detained.

Press Gang asked the Home Office what happened to these people.

They were not able to tell us.

There is no doubt that they could all have been prosecuted for staying in Britain illegally.

But, if that is the case, then it is surprising that the News of the World didn’t report the fact.

There is another way of dealing with illegal immigrants — “administrative removal”.

This is where the immigrant agrees to go back home voluntarily.

This system is fast and cheap and avoids the courts.

Press Gang did not include these people — we considered that, if they had been prosecuted, the News of the World would have reported the fact.

By the time the paper closed in July 2011 it was claiming more than 250 successful criminal prosecutions.

Press Gang could find evidence of only 70 — with 18 of those unnamed.

♦♦♦

APPENDIX: The Successful Criminal Proesecutions of Mazher Mahmood

THE METHODOLOGY followed in preparing the following list of convictions was that all articles written by or featuring Mazher Mahmood were examined.

Between December 1991 and December 1995, physical copies of the News of the World were viewed on microfilm.

From January 1996 to July 2011, all News of the World articles on the Newsbank electronic database were analysed.

The research was carried out by Chris Nichols and Paddy French and took place at the British Library, Colindale, London.

The names of 52 individuals reported to have been convicted (including one where the name was with-held to protect a victim) are listed.

18 convictions where the names are not given are identified separately.

The date of the article where the conviction is reported, if available, is given.

In all cases, the article refers to the conviction and not the original exposé.

1991 No convictions reported.

1992 No convictions reported.

1993 6 convictions reported:
4 July: Terry Valvona & Rosemary Iredale
5 Sept: Norman Wardell
12 Dec: Syed Rizvi, Parghat Heer, Fahim Iqbal

1994 No convictions reported.

1995 9 convictions reported (including 5 unnamed):
17 Sept: Shafique & Salim Mumtaz, Iqbal Raja, Ghulam Murtaza and 5 other unnamed individuals

1996 4 convictions reported:
17 March: Gordon Brown, Paul Garlick
24 March: Stephen Harvey
8 September: Kim Lisles

1997 7 convictions reported (including 3 unnamed):
10 Aug: Mohinder Singh
17 Aug: Bruce Allen, Jonathan Pickering and three others, unnamed
21 Dec: Brenda Tonnesson

1998 2 convictions reported:
14 June: Iqbal Master
20 Dec: Clifford Davies

1999 4 convictions reported:
9 May: John Alford 26 Sept: Earl Hardwicke, Stefan Thwaites
17 Oct: disc jockey Johnnie Walker

2000 7 convictions were reported:
20 Feb: Dr Manohar Rangwani
28 May: Mohammed Khan
13 Aug: Mohammed Yousif
1 Oct: Gary Harris, David Weir, Barry Dickenson Undated: Ishmail Pirbhai [not reported in 2000 but cited in final News of the World issue in July 2011]

2001 No convictions reported.

2002 3 convictions reported (including I unnamed):
2 June: Shaheen Begolli
29 Sept: Antonio Russo + 1 unnamed)

2003 5 convictions reported:
6 July: Joseph Rivas, Luzum Balliu
14 Sept: Neil Montgomery
28 Sept: David Cheney, Sultan Merchant

FINAL EDITION The successful criminal prosecutions of Mazher Mahmood were plastered all over the final issue of the paper in July 2011. They were bogus ...

FINAL EDITION
THE News of the World was often confused about its claims for the success of Mazher Mahmood. In March 1996, for example, the paper said the number of successful prosecutions was 80 in four years. By December 1997 it was claiming a total of 88 in three years… Often it couldn’t even make its mind up about what it was actually talkng about. In February 2004 it was boasting of 127 people “behind bars” — an absurd claim when many defendants were fined, given suspended sentences or ordered to do community service.

2004 2 convictions reported:
15 Feb: San Keung Yau, Keith Blasdale

2005 3 convictions reported:
30 Jan: Niki Dimitrov
10 April: Agha Mohammed, Besnik Qema

2006 11 convictions reported (including 9 unnamed):
23 July: Paul Singh, Adeola Magbagebeola and 9 others, unnamed.

2007 3 convictions reported:
8 April: Rani & Joginder Kashyap
22 April: Name withheld to protect daughter [but counted as named for the purposes of this survey].

2008 2 convictions reported:
26 Oct: Mohammed Kutubuddin
Undated: Gary Pennant [not reported in 2008 but cited in final News of the World edition in July 2011]

2009 No convictions reported.

2010 2 convictions reported:
24 Jan: Suresh Kumar, Baldev Sidhu

2011 No convictions reported.
The News of the World closed in July 2011.

♦♦♦

DONATIONS  If you would like to support the work of Press Gang, you can do so by clicking on the DONATE button.

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS  Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY  If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.