Posts Tagged ‘Rebecca Television’

PORRIDGE

February 11, 2017

corrupt_header_porridge3

BY THE late 1990s Scotland Yard had made no progress in catching the men who butchered private detective Daniel Morgan in 1987.

Then in 1998 anti-corruption detectives — worried that bent policemen were selling sensitive information to the detective agency Southern Investigations  — installed a bug in the firm’s offices.

Southern’s owners — murder suspect Jonathan Rees and retired police sergeant Sid Fillery — had no idea they were under surveillance.

REES_and_FILLERY_210

THE STORY SO FAR …
PRIVATE EYE Jonathan Rees (left) should have been a prime suspect in the murder of his partner Daniel Morgan in 1987 — the two men were love rivals and were arguing about a botched security operation arranged by Rees. But Scotland Yard detective sergeant Sid Fillery (right) kept that crucial information from the murder squad for four days. For the events leading up to the murder, the early contaminated murder inquiry, the sensational inquest which saw Rees’s book-keeper accuse him of planning the murder, see Part One — An Axe To Grind. The second part of The No 1 Corrupt Detective Agency — Rogue Journalists & Bent Coppers — reveals how Rees and his new partner Fillery became key players in the unlawful sale of confidential police information to Rupert Murdoch’s empire, especially the News of the World. Attempts by anti-corruption detectives to end this corrosive trade came to nothing.
Photos: PA

Detectives listened as Rees hatched a conspiracy with serving Scotland Yard detectives to plant drugs on an innocent woman.

The plotters were caught red-handed and Rees was gaoled for 7 years.

But the bug picked up no clues about the murder.

Pressure from Daniel Morgan’s family finally forced the Met to open a new murder inquiry in 2002.

It started with a dramatic BBC Crimewatch reconstruction.

Instantly Rees — from prison — and Fillery started a campaign to subvert this new inquiry.

They targeted the family of the detective in charge — hacked his personal records and had him followed.

Scotland Yard hit back — they raided Southern Investigations and found extreme child pornography on Sid Fillery’s computer.

He was convicted and ordered to sign the Sex Offender’s Register.

PRESS GANG LOGO

THIS ARTICLE is the third instalment of an investigation that started more than a decade ago.
For 30 years the Daniel Morgan murder was largely ignored by the UK newspapers and broadcasters.
In part, this was because the News of the World was in a commercial relationship with Southern Investigations.
Press Gang is independent and does not carry advertising. It runs at a loss and the only source of income is donations.
If you feel articles like Porridge should see the light of day, you can make either a one-off gift or make a commitment to a small monthly donation.

Donate Button with Credit Cards

 

With Rees in prison and Fillery disgraced, Southern Investigations finally came to an  end.

But the Morgan family’s battle to bring Daniel’s killers to justice ploughed on …

♦♦♦

IN 1999 detectives listening to the bug planted in the offices of Southern Investigations began to hear a plot unfold. 

A London businessman, Simon Jones, came to see if the agency could help him win a custody battle with his wife.

James asked Jonathan Rees to see if there was any evidence that his wife was involved in drugs.

It would help him get sole custody of the couple’s little boy.

Rees could find no evidence that his wife Kim was dealing in drugs.

In a bugged conversation, he hinted that he might be able to do something:

Rees  “I just wondered…  We can do things.”

James  “I’m not being funny. I’d rather you talk to me straight.”

Rees  “I just wondered if it might be worthwhile, going in and planting some gear. Now, having said that it’s done, it’s available, but it costs.”

James  “I’m not averse to doing anything.”

Rees  “What we are doing is fraught … Me and you could end up doing porridge as well, if we get caught out.”

SIMON_JAMES_200

SIMON JAMES
A POLICE surveillance photograph taken while the self-employed jeweller was plotting to gain custody of his son by planting drugs on the mother. Jonathan Rees was prepared to send an innocent woman to prison to satisfy his client …
Photo: Press Association.

James  “Yeah, I mean, you’re professionals. That’s why I have come here…”

Rees  “All right, I’ll have a chat to our people today.”

Three days later, James returned to the office with £7,500 — some of which was used to buy cocaine.

As the plot to frame the innocent woman got underway, anti-corruption officers were watching every move.

They were about to catch the plotters red-handed.

A man called Jimmy Cook, who worked for Southern Investigations, broke into Kim James’ car and planted bags of cocaine.

Undercover officers were waiting and, as soon as Cook was out of the way, removed the cocaine and replaced it with packets of harmless powder.

Another contact, a corrupt detective constable called Austin Warnes, tipped off the police that Kim James was dealing in drugs.

She was raided and a suspicious package found in her car.

She was arrested.

The police pounced on the conspirators.

They arrested Rees, Simon James and Austin Warnes.

Austin Warnes was gaoled for five years for his part in the plot.

Rees got seven years — as did the businessman Simon James.

One of those acquitted in the case was Jimmy Cook, the Southern Investigations employee who would later be charged with being the getaway driver in the Daniel Morgan murder.

AUSTIN_WARNES_200

ANOTHER BENT COPPER
CORRUPT DETECTIVE Austin Warnes. He pretended he had intelligence that Simon James’ wife was dealing in drugs …
Photo: Press Association

♦♦♦

IN 2002 detective chief superintendent Dave Cook of Scotland Yard’s murder squad was approached by anti-corruption detectives.

They wanted him to do them a favour.

They had decided to try and break the stalemate in the Daniel Morgan murder investigation.

They wanted the BBC Crimewatch programme to highlight the murder with the Metropolitan Police offering a £50,000 reward for information.

Their problem was that they didn’t want Rees and Fillery to know that it was the anti-corruption team who were in charge.

Would Cook appear on the programme to give the impression that he was heading up the inquiry?

Cook was an ideal candidate because his wife, policewoman Jacqui Hames, acted as a presenter on the porgramme.

Cook agreed.

On 26 June 2002 he appeared on the programme to appeal for witnesses to the murder.

The next day, Cook was told by anti-corruption officers that Sid Fillery had been in touch with reporter Alex Marunchak at the News of the World asking him to “sort out” the detective.

(At the time, Rees was still in prison for the Simon James conspiracy, although he was still in touch with both Fillery and Marunchak).

Shortly afterwards Cook spotted a white van outside his house.

The next day there were two.

When Cook took his young son to nursery, the vans followed.

Cook later arranged for police to stop one of the vans on the grounds that a rear light was defective.

The driver turned out to be a photojournalist working for the News of the World.

Both vans were leased by the newspaper.

Cook’s wife, Jacqui Hames, told witness protection officers that she had been photographed outside the couple’s home.

The couple were later told that the Met’s media boss Dick Fedorcio contacted the News of the World.

Fedorcio was told that the paper had been tipped off that Cook was having an affair with the Crimewatch presenter.

dave_cook_200

DAVE COOK
THE EXPERIENCED murder squad detective was disturbed when he and his wife were placed under surveillance by the News of the World as soon as he appeared on the BBC Crimewatch programme. Murder suspect Jonathan Rees had asked his friends on the paper to target the chief superintendant … 
Photo: Press Association. 

This was an incredible answer.

Cook and Hames were married, had two children and had been featured as a couple in Hello! magazine.

The surveillance ceased.

A few days later Cook was told by Surrey Police, where he worked from 1996 to 2001, that someone had rung asking for his address.

The caller said they were working for the Inland Revenue and wanted it to send Cook a tax refund.

Surrey Police refused to give it.

Later in 2002, anti-corruption officers raided the offices of Southern Investigations.

At this point, Jonathan Rees was still in prison.

On Sid Fillery’s computer officers found indecent images of young children.

In October 2003 Bow Street Magistrates gave him a three year community rehabilitation order.

District Judge Caroline Tibbs said she’d taken into account his guilty plea and what his defence claimed was his previous good behaviour.

The court was told nothing about his role in the Daniel Morgan murder case.

After the conviction, the detective agency collapsed.

Fillery went to live on the Norfolk Broads, running a pub called the Lion at Thurne.

It later became clear that Glen Mulcaire — the private eye gaoled in 2007 with News of the World royal correspondent Clive Goodman for hacking into royal mobiles — obtained Cook’s address, his internal Met payroll number and the amount he and his wife were paying on their mortgage.

Phone hacking claims

REBEKAH BROOKS
THE EDITOR of the News of the World when the paper mounted a surveillance operation against Dave Cook, Rebekah Brooks was untroubled that the paper was allowing itself to be used to pervert the course of justice …
Photo: PA 

Mulcaire also obtained the mobile number for Cook’s wife as well as the password she used.

Mulcaire was apparently acting on the instructions of Greg Miskiw, the News of the World assistant editor at the time.

On 9 January 2003 Rebekah Brooks was at Scotland Yard on a social visit when she was asked to have a word with Dave Cook “to clear the air”.

Present at the meeting was the Yard’s media boss Dick Fedorcio.

By that time, Cook was in charge of the latest Daniel Morgan murder investigation.

At first Brooks claimed to know nothing about the surveillance of Cook and his wife.

When Cook took her through the events, she insisted Marunchak was a fine reporter.

She promised to look into the matter.

We asked Dave Cook [in September 2011] to be interviewed for this article.

He declined.

The Met Commissioner at the time of Cook’s meeting with Brooks was Sir John Stevens.

He’s known to have dined regularly with Rebekah Brooks and Andy Coulson.

After he left the Met he was commissioned by Coulson to write a column for the News of the World — called “The Chief”.

♦♦♦

EVER SINCE the phone hacking scandal destroyed the reputation of the News of the World, Alastair Morgan has been thinking about the surveillance operation the paper mounted against detective superintendent Dave Cook and his then wife in 2002.

He believes it was an attempt to intimidate the detective.

Morgan believes that a similar operation was mounted against him and his family in May 1998.

The family were campaigning for a public inquiry into the events surrounding Daniel’s death.

morgan_family_400

THE MORGAN FAMILY
HIS MOTHER Isobel, sister Jane and brother Alastair have been relentless in their campaign to bring Daniel’s killers to justice.
Photo: PA

“I was living in Glasgow,” Alastair Morgan explains, “and one night I noticed two men standing openly on the corner of the street where my flat was located.”

“The next day they were there again. I was sure they were watching me — they made absolutely no attempt to conceal themselves.”

“I rang my mother Isobel who lives in Wales and told her.”

“She then told me that she’d also had a strange encounter — she was just going into her house when a woman photographer walked up behind her and took a couple of photographs.”

“She didn’t say anything — just got into a car which drove off.”

“And when I told my sister Jane, who lives in Germany, she said that she’d seen a white van parked outside her home in the countryside.”

“A man was lying in a ditch with a telephoto lens pointed at her home.”

“All of these incidents were reported to the police — in Scotland, Wales and Germany. We were all worried.”

Alastair Morgan told us:

“I have written to James Murdoch at News International to ask him to tell us if it was the News of the World who were watching us. And, if they were, what exactly was the justification for the intrusion.”

He had not received a reply by the time this article went to press.

We asked News International for a response but the press office told us:

“NI declines to comment”.

♦♦♦

THE FINAL instalment of The No 1 Corrupt Detective Agency — Getting Away With Murder — will cover the events that followed Jonathan Rees’ release from prison in 2004.

His criminal record was no barrier to his continued working for the News of the World.

But police were closing in.

In 2008 he — and four others — were arrested and charged with involvement in the murder.

By 2011 the prosecution decided to offer no evidence.

The evidence of three supergrasses — “assisting offenders” is the official term — was discredited.

And police failed to disclose some of the 750,ooo pages of documents to the defence.

But the judge, David Maddison, made it clear police “had ample grounds to justify the arrest and prosecution of the defendants.”

That has not stopped four of them bringing a civil action for malicious prosecution and malfeasance in public office.

This is on-going.

At the same time a review of the scandal headed by Baroness Nuala O’Loan is preparing its report.

Set up in 2013 by then Home Secretary Theresa May, its hearings were held in secret.

♦♦♦
Re-published: 11 February 2017
© Press Gang
♦♦♦

Notes
1.
This article is part of a series first published on the Rebecca Television website in September 2011.
Rees and Fillery were sent letters outlining the article and asking for their comments. 
Fillery never replied but Rees’ solicitor said:
“Mr Rees has not the spare time to reply to the many questions that have been raised, often on the basis of ill-informed or malicious allegations.”
“Defamation claims are being pursued … in respect of some past publications; and the police have been asked to investigate any use by journalists or others of confidential or forged material improperly released by police officers or others.” 
No legal action was taken against Rebecca Television.
2.
There are four parts to The No 1 Corrupt Detective Agency: Click on the title to read.
An Axe To Grind
Rogue Journalists & Bent Coppers
Porridge
Getting Away With Murder.
3.
The series draws on material provided by the Morgan family as well as published material by other journalists, notably Nick Davies of the Guardian. Former BBC reporter Graeme McLagan devoted a detailed chapter on the murder as early as 2003 in his book Bent Coppers: The Inside Story of Scotland Yard’s Battle Againats Police Corruption (Orion). It also featured in Laurie Flynn & Michael Gillard’s Untouchables: Dirty Cops, Bent Justice and Racism In Scotland Yard (Cutting Edge, 2004). Several books on the phone hacking scandal have highlighted the key role the murder plays in the saga: Nick Davies’ Hack Attack (Chatto & Windus, 2014) , Tom Watson MP & Martin Hickman’s Dial M For Murdoch (Allen Lane, 2012) and Peter Jukes’ The Fall Of The House Of Murdoch (Unbound, 2012). Peter Jukes has also produced a podcast series — listened to by more than 4 million people — Untold: The Daniel Morgan Murder 
4.
Press Gang editor Paddy French made several programmes on the murder while a current affairs producer at ITV Wales. 

♦♦♦

COMING
SKY FALL?
THIS YEAR will see a major battle for control of Britain’s airwaves — Rupert Murdoch’s bid to take overall control of Sky TV. The mogul scuttled an earlier attempt in 2012 because of the public outcry over the phone hacking scandal. The battle for Sky will be a key battleground in 21st century British media because of the decline in newspapers. If Murdoch gets Sky, he will move to smash the powerful broadcasting watchdog, Ofcom, and convert Sky News into a British version of his US Fox News. This is part of a plan to replace the fading populist power of the Sun with a new right-wing  TV version. All the signs are Theresa May’s government will give Rupert Murdoch what he wants. But all is not lost — the Murdochs are vulnerable to a charge that, despite claims to have cleaned up their criminal stable since the closure of the News of the World in 2012, some areas of their empire remain as corrupt as ever …

♦♦♦

DONATIONS Investigative stories like this one are expensive and time-consuming to produce. You can help by making a contribution to the coffers. Just click on the logo …

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

Advertisements

THE MACUR REVIEW: A LOSS OF CONFIDENCE

March 10, 2015

IT’S NOW more than two years since David Cameron announced a Review of the North Wales Child Abuse Tribunal.

Since then the Review — headed by Lady Justice Macur — has slipped beneath the media radar.

But after 26 months without any sign of a report, concern is growing that a whitewash may be on the way.

One of the major critics of the original Tribunal, chaired by the late Sir Ronald Waterhouse, has now withdrawn from the process.

Press Gang’s sister website, Rebecca Television, has asked Lady Macur to withdraw its statements from the Review.

The following article, posted on the Rebecca Television website this morning, explains the reasons why …

♦♦♦

THE MACUR REVIEW: A LOSS OF CONFIDENCE

rebecca_logo_04

REBECCA TELEVISION has withdrawn from the Macur Review of the 1996-1999 North Wales Child Abuse Tribunal.

In a letter to Home Secretary Theresa May, Editor Paddy French expressed concern at the delay in publishing a report.

It’s more than two years since the Review was set up.

French said: “the passage of time has seriously eroded my confidence in the process.”

Prime Minister David Cameron announced the review in November 2012.

THERESA MAY WHEN THE Home Secretary made a statement in the Commons in November 2012 about the North Wales child abuse scandal, she was asked by Labour MP Paul Flynn to examine claims made by Rebecca Television. She told him the inquiry "will, indeed, be looking at that historical evidence. That is part of the job they will be doing." Photo: PA

THERESA MAY
WHEN THE Home Secretary made a statement in the Commons in November 2012 about the North Wales child abuse scandal, she was asked by Labour MP Paul Flynn to examine claims made by Rebecca Television. She told him the police “will, indeed, be looking at that historical evidence. That is part of the job they will be doing.”
Photo: PA

It followed the BBC Newsnight report which identified Lord McAlpine as a paedophile involved in the North Wales child abuse scandal.

When the allegation was later shown to have been a mistake, the government decided to carry on with the Review.

In November 2012 Justice Secretary Chris Grayling appointed Lady Justice Macur to lead it. 

Today, 26 months later, her report is unfinished and is unlikely to be complete before the election …

♦♦

WHEN JUSTICE Minister Chris Grayling set up the Macur Review, he gave it two tasks.

The first was to look at the “scope” of the North Wales Child Abuse Tribunal, chaired by retired High Court judge Sir Ronald Waterhouse.

The second was to see if “any specific allegations of child abuse falling within the terms of reference were not investigated …”

Lady Macur was to make recommendations if she felt any further action was needed.

Long before the Macur Review, Rebecca Television was arguing — in an investigation called The Case Of The Flawed Tribunal — that the inquiry had not been fit for purpose.

SIR RONALD WATERHOUSE THE RETIRED High Court judge chaired the £14 million Tribunal which held more than 200 days of hearings and heard the testimony of 264. But one important witness was never heard ...

SIR RONALD WATERHOUSE
THE RETIRED High Court judge chaired the £14 million Tribunal which held more than 200 days of hearings and heard the testimony of 264 people. But one important witness was never heard …

One of the key cases that led to that conclusion was the way the Tribunal handled the case of convicted paedophile John Allen.

Allen and his family owned the Bryn Alyn complex of private children’s homes in the Wrexham area.

Between 1974 and 1991 local authorities all over England and Wales paid him more than £30 million to take care of some of their more difficult children.

In February 1995 — a year before the Tribunal was set up — Allen had been gaoled for six years after a jury convicted him of indecently assaulting six boys in his care.

But the Waterhouse Tribunal did not investigate Allen properly.

It prevented a key witness from giving evidence that he had reported serious allegations of sexual abuse against Allen more than a decade before he was brought to book.

Not only did the Tribunal suppress his evidence, it also censored television journalists from reporting what he had to say.

In 1997, while the Tribunal was sitting, officials learned that the broadcaster HTV was preparing a programme about Allen.

The channel’s current affairs programme, Wales This Week, had interviewed John Allen’s number two, Des Frost.

Frost told journalists that in the early 1980s he had gone to the police about allegations that Allen was abusing boys.

This was more than ten years before Allen was finally convicted.

He claimed to have contacted detectives in Cheshire because he was concerned that if he went to the North Wales Police John Allen might get to hear of it.

Frost feared he might lose his job.

DES FROST THE FORMER social worker and lay preacher, John Allen's No 2 in charge of finance, was never called to give evidence to the Tribunal. Frost claimed he reported allegations against Allen many years before the paedophile was brought to book. The failure to test his evidence means the Tribunal's conclusion that "there was no significant omission by the North Wales Police in investigating the complaints of abuse to children in care" is suspect.

DES FROST
THE FORMER social worker and lay preacher — joint second-in-command at Bryn Alyn — was never called to give evidence to the Tribunal. Frost claimed he reported allegations against Allen many years before the paedophile was brought to book. The failure to test his evidence means the Tribunal’s conclusion that “there was no significant omission by the North Wales Police in investigating the complaints of abuse to children in care” is suspect.

When the Tribunal heard that Frost had been interviewed by Wales This Week, officials warned the programme’s lawyer not to reveal any new allegations.

This would be considered contempt of court.

Journalists believed that this was because the Tribunal was planning to call Frost as a witness and hear his testimony.

One of those reporters was Rebecca Television editor Paddy French who was working for the programme as a freelance at the time.

The allegations were removed from the programme.

In the same week that broadcasters were muzzled, North Wales Police took a statement from Frost.

Frost believed they were acting on behalf of the Tribunal — but the Tribunal only employed ex-police officers from other other forces.

Frost was never called to give evidence to the Tribunal.

The Macur Review was asked to see if “any specific allegations of child abuse falling within the terms of reference were not investigated …” .

Clearly, Des Frost’s allegation that he reported child abuse by John Allen in the early 1980s was not investigated by the Tribunal.

The fact that the Tribunal also prevented HTV from broadcasting his allegations deepens suspicion.

JOHN ALLEN THE OWNER of a profitable string of private children's homes in the Wrexham area, Allen is one of the central characters in the North Wales child abuse scandal. He groomed young boys — abusing many — and extended his influence on some of them by providing an "after-care" service in London and Brighton.

JOHN ALLEN
THE OWNER of a profitable string of private children’s homes in the Wrexham area, Allen is one of the central characters in the North Wales child abuse scandal. He groomed young boys — abusing many — and extended his influence with some of them by providing an “after-care” service in London and Brighton.

Was there collusion by the Tribunal, or some of its officials, and North Wales Police to suppress Frost’s testimony to protect the reputation of the force?

♦♦♦

AT THE same time the Macur Review was set up, Home Secretary Theresa May announced a parallel police inquiry.

This became Operation Pallial, carried out by the newly-created National Crime Agency.

Like Macur, Pallial was to carry out an initial assessment, followed by recommendations.

Palliall was asked to “assess any information recently received” about historic child abuse in care and “review the historic police investigations into such matters”.

In stark contrast to the Macur Review, Pallial completed its review in just six months.

In April 2013, it presented its initial report.

It found “no evidence of systemic or institutional misconduct by North Wales Police …”

NORTH WALES POLICE OPERATION PALLIAL cleared the force of any historic misconduct in relation to its investigation of child abuse allegations. But did Operation Pallial examine the circumstances which led to Des Frost being interviewed by its officers in 1997 — the week broadcasters at HTV were being censored by the Tribunal? In 2010 Rebecca Television asked the current chief constable, Mark Polin, this question but he never answered. We also wrote to the officer who carried out the interview. He didn't reply, either. An official complaint against this officer found that the response should come from a senior figure. In the end, there was no explanation from anyone in the force.  Photo; Rebecca Television

NORTH WALES POLICE
OPERATION PALLIAL cleared the force of any historic misconduct in relation to its investigation of child abuse allegations. But did Operation Pallial examine the circumstances which led to Des Frost being interviewed by its officers in 1997 — the week broadcasters at HTV were being censored by the Tribunal? In 2009 Rebecca Television asked the current chief constable, Mark Polin, about why this interview took place and what happened to the officer’s report. He didn’t answer. We also wrote to the officer who took the statement from Frost. He didn’t reply. An official complaint against this officer found he had raised the issue with his superiors  expecting that “ownership to respond … rest with someone higher in the organisation.” No response was ever received … 
Photo: Rebecca Television

But it found “significant evidence of systemic and serious sexual and physical abuse …” and recommended a full-scale criminal investigation.

Since then, Pallial has charged 15 people with child abuse offences while a further 18 remain on bail while investigations continue.

One of those charged was John Allen who stood trial for the second time.

In December 2014 he was gaoled for life after a jury convicted him of abusing 18 boys and one girl, aged between seven and 15.

The offences were committed between in the 1970s and 1980s.

The allegations Des Frost claimed he brought to the attention of the police date from the 1970s …

♦♦♦

THE MACUR Review was also asked to look at the “scope” of the Waterhouse Tribunal.

The Tribunal was established in 1996 by William Hague who was in the Cabinet as Welsh Secretary.

He persuaded John Major to allow him to set up the inquiry, the first ever Tribunal into child abuse.

But there were conditions.

Thatcher did not want the proceedings to spill over into England — she feared it would become an over-arching inquiry into child abuse throughout England and Wales.

(This is what is happening — nearly two decades later — with the current major inquiry headed by New Zealand Judge Lowell Goddard .)

As a result, the remit of the Waterhouse Tribunal was tightly drawn by the Thatcher government.

BRYN ALYN  DURING THE Tribunal, John Allen admitted that he had spent £180,000 in presents for some of the boys at Bryn Alyn, both during and after their time in care. On one occasion, police questioned him about a letter addressed to him which had been found in the pocket of an ex-resident. The tone of the letter — which has disappeared — suggested blackmail but Allen managed to reassure police that there was an innocent explanation.

BRYN ALYN
DURING THE Tribunal, John Allen admitted that he had spent £180,000 in presents for some of the boys at Bryn Alyn, both during and after their time in care. On one occasion, the Tribunal heard, English police found a letter addressed to him which had been found in the pocket of an ex-resident. The tone of the letter — which has disappeared — suggested blackmail but North Wales Police decided there was an innocent explanation …

It was “to enquire into the abuse of children in care in the former county council areas of Gwynedd and Clwyd since 1974”.

In other words, it was restricted to North Wales.

This prevented the Tribunal from examining another deeply disturbing aspect of the John Allen affair.

As previously noted, John Allen was paid more than £30 million to look after children in his care.

Much of this money did not go into conventional child care.

Some of it went on an expensive country mansion, a villa in the south of France and a half share in a Mediterranean yacht called Dualité.

Allen also used enormous sums of petty cash which were never properly accounted for.

But, significantly, a slice of this money also went into an informal “after-care” system for selected boys when they left Bryn Alyn.

This included the provision of accommodation in Brighton and London.

Some of the young men who lived in these properties became homosexual prostitutes.

During his first trial in February 1995, John Allen went “missing” for a week.

He turned up in Oxford claiming he’d suffered a nervous breakdown.

He claimed he could not remember anything about the previous seven days.

During the week he was missing, a former Bryn Alyn resident, Lee Johns, was found dead at his home in Brighton.

Johns had given evidence during the trial that he had been abused by Allen.

LEE JOHNS A TROUBLED inmate of Bryn Alyn, Lee Johns became a rent boy after he left the children's home. He gave evidence in the trial of John Allen in 1995 but he was found dead in his Brighton flat shortly afterwards. The inquest returned a verdict of suicide.

WATERHOUSE TRIBUNAL
THE FORMER council chamber in North Wales used by the Tribunal during its public hearings. One issue the Tribunal could not investigate was the significance of John Allen’s informal “after-care” service for some ex-residents in London and Brighton. Events outside of North Wales were forbidden territory …  

The jury later decided that Johns was one of the six boys Allen had indecently assaulted.

The inquest verdict on Lee Johns was suicide — but his family are convinced he did not take his own life.

Three years earlier, Lee Johns had been seriously injured in a catastrophic fire at a flat in Hove.

Five people died in the blaze which had been started deliberately.

Among those who died was Lee’s younger brother Adrian, another former resident of Bryn Alyn.

Both Lee and Adrian had previously lived in properties provided by John Allen.

The man who started the blaze killed himself a few days after the fire.

These events were not examined by the Tribunal because they took place outside North Wales.

Lady Macur was asked to assess if the “scope” of the Waterhouse Tribunal was adequate.

Again, the questions surrounding John Allen’s informal “after-care” service in London and Brighton system show it was not.

♦♦♦

THERE IS another reason why Rebecca Television believes the Waterhouse Tribunal was suspect.

In 2000, shortly after his report was published, Paddy French had a confidential three hour meeting with Sir Ronald Waterhouse at his home near Ross-on-Wye.

French laid out much of the criticism which was later revealed in the Rebecca Television articles.

The meeting was off-the-record.

It was not until Waterhouse died in May 2011 that French was able to reveal what had taken place.

SECRET CORRESPONDENCE SIR RONALD WATERHOUSE exchanged letters with Paddy French after their meeting in 2000. But he insisted that their meeting and the letters remain secret. It wasn't until his death in May 2011 that French was free to reveal what had happened between them.

SECRET CORRESPONDENCE
SIR RONALD WATERHOUSE exchanged letters with Paddy French after their meeting in 2000. But he insisted that the interview and the letters remain secret. It wasn’t until his death in May 2011 that French was free to reveal what had happened between them.

“I felt he was shocked by what I told him,” said French, “particularly the allegations concerning Des Frost.”

“But was he shocked because he and the Tribunal had been found out — or was it because he had been wrongly persuaded Frost had nothing to say?”

“He wouldn’t say.”

In 2006 Waterhouse attended a function and had a revealing conversation with Welsh Assembly member Mark Isherwood.

“He told me quite clearly,” Isherwood said, “that he now accepted that documentation had been withheld from the Tribunal which he chaired,”

But whatever Waterhouse knew or felt, he took to the grave.

♦♦♦

REBECCA TELEVISION warned the Macur Review it was considering pulling out of the process.

On February 18 editor Paddy French wrote to say he was “considering withdrawing my statements” to the Review and writing to the Home Secretary to explain why such a “drastic step” was necessary.

“It’s clear to me that the Review will not be complete by the election and, by the time the new administration is in place and able to take a decision, we will be into the autumn”.

“This creates a surreal situation where a Review, designed to see if there ought to be a re-examination of the territory explored by Waterhouse, will have taken almost as long as the original Tribunal itself.”

LORD LEVESON BRIAN LEVESON managed to hold public hearings where more than 300 witnesses gave evidence and produce a 2,000 page, three volume report in just 17 months. The Macur Review is still not complete after 26 months.  Photo: PA

LORD LEVESON
BRIAN LEVESON managed to hold public hearings where more than 300 witnesses gave evidence and produce a 2,000 page, three volume report in just 17 months. The Macur Review is still not complete after 26 months.
Photo: PA

To date, the Review has taken 26 months — the Tribunal was complete in 39 months.

Operation Pallial, as has already been pointed out, produced its initial review within six months.

Lord Leveson, who also had the problem of a parallel criminal investigation to contend with, held a long series of public hearings and still managed to produce a three volume report in less than a year and a half.

Lady Macur answered by saying she had seen and “noted” the contents of the February 18 email.

On February 20 Paddy French emailed to ask her “to formally remove my statements from the Review’s report.”

He also asked her to “include my reasons … in the Review’s report when it is finally complete.”

On February 24 a spokeswoman for Lady Macur emailed to say:

“The Judge has asked me to let you know that she has found no reason to refer to your submissions specifically in her report and therefore it will not be necessary to indicate why she has removed them.”

“The report will indicate that you have made contact with the review and that you attended an interview with Lady Justic Macur.”

On March 2 French wrote to Home Secretary Theresa May.

LADY MACUR A JUDGE in the Family Division of the High Court when she was appointed, she is now one of the senior members of the judiciary. Nine months after the Review was set up, she was appointed one of the 42 Court of Appeal judges. The position brings with a seat on the Privy Council . Photo: judiciary.gov.uk

LADY MACUR
A JUDGE in the Family Division of the High Court when she was appointed, she is now one of the senior members of the judiciary. Nine months after the Review was set up, she was appointed one of the 42 Court of Appeal judges. The position brings with a seat on the Privy Council.
Photo: judiciary.gov.uk

He noted that in a November 2012 press release Lady Macur had said:

“I am grateful to be assured that sufficient resources will be made available to me to conduct this Review which will be thorough and expeditious.”

French said:

“I feel the Review has left itself open to the charge that, whatever else it is, it is not ‘expeditious’.”

He added:

“I would now ask you to consider referring my concerns — and those of others — directly to Justice Lowell Goddard.”

Goddard is the chair of the Independent Inquiry into Child Sex Abuse.

A copy of French’s letter was sent to Justice Minister Chris Grayling, who commissioned the Macur Review, to Welsh Secretary Stephen Crabb and to Lady Macur herself.

No responses had been received by the time this article was posted.

♦♦♦

WHAT IS deeply disturbing about the Macur Review comes down to one single point.

Lady Macur must have been in a position to know which way her report was going to go within a year.

If, at that point, she had concluded the Waterhouse Tribunal had failed to carry out its task properly, then she was in a position to produce a report calling for an inquiry to take the process further.

Her report did not have to be totally comprehensive — all it needed to do was to present the evidence gathered to support that conclusion.

The work of comprehensively sifting all the evidence could have been left to the new inquiry.

In other words, a report calling for a new inquiry could have been published within a year or eighteen months.

If, however, she had concluded that the Waterhouse Report could not be challenged, then a different scenario presents itself.

She would then want to produce a more detailed report demonstrating that the criticisms of the Tribunal — including those presented by Rebecca Television — were unfounded.

This would inevitably take longer.

There might, though, be compelling reasons for dragging the process out even longer.

The first is that, if the Macur Review published a report clearing Waterhouse, it is likely there would  considerable criticism.

LOST IN CARE A massive 937 page report — but was it fit for purpose?

LOST IN CARE
THE MASSIVE 937 page report of the Waterhouse Tribunal — but was it fit for purpose? As well as the failure to hear the Des Frost allegations, Rebecca Television also pointed out shortcomings in the inquiry’s handling of freemasonry.

Such criticism might persuade Home Secretary Theresa May to refer the Waterhouse issue to the new Goddard Inquiry.

Theresa May has proved a tough Home Secretary.

She appears to want to avoid any suggestion that’s there’s been any kind of cover-up on her watch.

This leads to speculation that Lady Macur and the judicial establishment of England and Wales might not be happy presenting the Review report with her still in office.

In these circumstances, perhaps, it might be better for Lady Macur to take so long producing her report that by the time it was published a more docile Home Secretary might be in place.

The Waterhouse issue could then be quietly laid to rest …

♦♦♦
Published: 11 March 2015
© Rebecca Television
♦♦♦

NOTES
1
Paddy French’s statement to the Review was dated 13 January 2013.
He met Lady Macur at the Royal Courts of Justice on 5 March 2013.

2
More details of the Rebecca Television criticism of the North Wales inquiry — The Case Of The Flawed Tribunal — can be found here on the Investigations page.

♦♦♦

JOIN THE GANGBUSTERS …
THERE’S A need for a trustworthy website to expose rogue hacks. Press Gang is that outlet — fearless and fair. Join us by becoming a gangbuster and help pay some of our expenses. Just hit the button …

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS  Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY  If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.