Posts Tagged ‘Rebekah Brooks’

PORRIDGE

February 11, 2017

corrupt_header_porridge3

BY THE late 1990s Scotland Yard had made no progress in catching the men who butchered private detective Daniel Morgan in 1987.

Then in 1998 anti-corruption detectives — worried that bent policemen were selling sensitive information to the detective agency Southern Investigations  — installed a bug in the firm’s offices.

Southern’s owners — murder suspect Jonathan Rees and retired police sergeant Sid Fillery — had no idea they were under surveillance.

REES_and_FILLERY_210

THE STORY SO FAR …
PRIVATE EYE Jonathan Rees (left) should have been a prime suspect in the murder of his partner Daniel Morgan in 1987 — the two men were love rivals and were arguing about a botched security operation arranged by Rees. But Scotland Yard detective sergeant Sid Fillery (right) kept that crucial information from the murder squad for four days. For the events leading up to the murder, the early contaminated murder inquiry, the sensational inquest which saw Rees’s book-keeper accuse him of planning the murder, see Part One — An Axe To Grind. The second part of The No 1 Corrupt Detective Agency — Rogue Journalists & Bent Coppers — reveals how Rees and his new partner Fillery became key players in the unlawful sale of confidential police information to Rupert Murdoch’s empire, especially the News of the World. Attempts by anti-corruption detectives to end this corrosive trade came to nothing.
Photos: PA

Detectives listened as Rees hatched a conspiracy with serving Scotland Yard detectives to plant drugs on an innocent woman.

The plotters were caught red-handed and Rees was gaoled for 7 years.

But the bug picked up no clues about the murder.

Pressure from Daniel Morgan’s family finally forced the Met to open a new murder inquiry in 2002.

It started with a dramatic BBC Crimewatch reconstruction.

Instantly Rees — from prison — and Fillery started a campaign to subvert this new inquiry.

They targeted the family of the detective in charge — hacked his personal records and had him followed.

Scotland Yard hit back — they raided Southern Investigations and found extreme child pornography on Sid Fillery’s computer.

He was convicted and ordered to sign the Sex Offender’s Register.

PRESS GANG LOGO

THIS ARTICLE is the third instalment of an investigation that started more than a decade ago.
For 30 years the Daniel Morgan murder was largely ignored by the UK newspapers and broadcasters.
In part, this was because the News of the World was in a commercial relationship with Southern Investigations.
Press Gang is independent and does not carry advertising. It runs at a loss and the only source of income is donations.
If you feel articles like Porridge should see the light of day, you can make either a one-off gift or make a commitment to a small monthly donation.

Donate Button with Credit Cards

 

With Rees in prison and Fillery disgraced, Southern Investigations finally came to an  end.

But the Morgan family’s battle to bring Daniel’s killers to justice ploughed on …

♦♦♦

IN 1999 detectives listening to the bug planted in the offices of Southern Investigations began to hear a plot unfold. 

A London businessman, Simon Jones, came to see if the agency could help him win a custody battle with his wife.

James asked Jonathan Rees to see if there was any evidence that his wife was involved in drugs.

It would help him get sole custody of the couple’s little boy.

Rees could find no evidence that his wife Kim was dealing in drugs.

In a bugged conversation, he hinted that he might be able to do something:

Rees  “I just wondered…  We can do things.”

James  “I’m not being funny. I’d rather you talk to me straight.”

Rees  “I just wondered if it might be worthwhile, going in and planting some gear. Now, having said that it’s done, it’s available, but it costs.”

James  “I’m not averse to doing anything.”

Rees  “What we are doing is fraught … Me and you could end up doing porridge as well, if we get caught out.”

SIMON_JAMES_200

SIMON JAMES
A POLICE surveillance photograph taken while the self-employed jeweller was plotting to gain custody of his son by planting drugs on the mother. Jonathan Rees was prepared to send an innocent woman to prison to satisfy his client …
Photo: Press Association.

James  “Yeah, I mean, you’re professionals. That’s why I have come here…”

Rees  “All right, I’ll have a chat to our people today.”

Three days later, James returned to the office with £7,500 — some of which was used to buy cocaine.

As the plot to frame the innocent woman got underway, anti-corruption officers were watching every move.

They were about to catch the plotters red-handed.

A man called Jimmy Cook, who worked for Southern Investigations, broke into Kim James’ car and planted bags of cocaine.

Undercover officers were waiting and, as soon as Cook was out of the way, removed the cocaine and replaced it with packets of harmless powder.

Another contact, a corrupt detective constable called Austin Warnes, tipped off the police that Kim James was dealing in drugs.

She was raided and a suspicious package found in her car.

She was arrested.

The police pounced on the conspirators.

They arrested Rees, Simon James and Austin Warnes.

Austin Warnes was gaoled for five years for his part in the plot.

Rees got seven years — as did the businessman Simon James.

One of those acquitted in the case was Jimmy Cook, the Southern Investigations employee who would later be charged with being the getaway driver in the Daniel Morgan murder.

AUSTIN_WARNES_200

ANOTHER BENT COPPER
CORRUPT DETECTIVE Austin Warnes. He pretended he had intelligence that Simon James’ wife was dealing in drugs …
Photo: Press Association

♦♦♦

IN 2002 detective chief superintendent Dave Cook of Scotland Yard’s murder squad was approached by anti-corruption detectives.

They wanted him to do them a favour.

They had decided to try and break the stalemate in the Daniel Morgan murder investigation.

They wanted the BBC Crimewatch programme to highlight the murder with the Metropolitan Police offering a £50,000 reward for information.

Their problem was that they didn’t want Rees and Fillery to know that it was the anti-corruption team who were in charge.

Would Cook appear on the programme to give the impression that he was heading up the inquiry?

Cook was an ideal candidate because his wife, policewoman Jacqui Hames, acted as a presenter on the porgramme.

Cook agreed.

On 26 June 2002 he appeared on the programme to appeal for witnesses to the murder.

The next day, Cook was told by anti-corruption officers that Sid Fillery had been in touch with reporter Alex Marunchak at the News of the World asking him to “sort out” the detective.

(At the time, Rees was still in prison for the Simon James conspiracy, although he was still in touch with both Fillery and Marunchak).

Shortly afterwards Cook spotted a white van outside his house.

The next day there were two.

When Cook took his young son to nursery, the vans followed.

Cook later arranged for police to stop one of the vans on the grounds that a rear light was defective.

The driver turned out to be a photojournalist working for the News of the World.

Both vans were leased by the newspaper.

Cook’s wife, Jacqui Hames, told witness protection officers that she had been photographed outside the couple’s home.

The couple were later told that the Met’s media boss Dick Fedorcio contacted the News of the World.

Fedorcio was told that the paper had been tipped off that Cook was having an affair with the Crimewatch presenter.

dave_cook_200

DAVE COOK
THE EXPERIENCED murder squad detective was disturbed when he and his wife were placed under surveillance by the News of the World as soon as he appeared on the BBC Crimewatch programme. Murder suspect Jonathan Rees had asked his friends on the paper to target the chief superintendant … 
Photo: Press Association. 

This was an incredible answer.

Cook and Hames were married, had two children and had been featured as a couple in Hello! magazine.

The surveillance ceased.

A few days later Cook was told by Surrey Police, where he worked from 1996 to 2001, that someone had rung asking for his address.

The caller said they were working for the Inland Revenue and wanted it to send Cook a tax refund.

Surrey Police refused to give it.

Later in 2002, anti-corruption officers raided the offices of Southern Investigations.

At this point, Jonathan Rees was still in prison.

On Sid Fillery’s computer officers found indecent images of young children.

In October 2003 Bow Street Magistrates gave him a three year community rehabilitation order.

District Judge Caroline Tibbs said she’d taken into account his guilty plea and what his defence claimed was his previous good behaviour.

The court was told nothing about his role in the Daniel Morgan murder case.

After the conviction, the detective agency collapsed.

Fillery went to live on the Norfolk Broads, running a pub called the Lion at Thurne.

It later became clear that Glen Mulcaire — the private eye gaoled in 2007 with News of the World royal correspondent Clive Goodman for hacking into royal mobiles — obtained Cook’s address, his internal Met payroll number and the amount he and his wife were paying on their mortgage.

Phone hacking claims

REBEKAH BROOKS
THE EDITOR of the News of the World when the paper mounted a surveillance operation against Dave Cook, Rebekah Brooks was untroubled that the paper was allowing itself to be used to pervert the course of justice …
Photo: PA 

Mulcaire also obtained the mobile number for Cook’s wife as well as the password she used.

Mulcaire was apparently acting on the instructions of Greg Miskiw, the News of the World assistant editor at the time.

On 9 January 2003 Rebekah Brooks was at Scotland Yard on a social visit when she was asked to have a word with Dave Cook “to clear the air”.

Present at the meeting was the Yard’s media boss Dick Fedorcio.

By that time, Cook was in charge of the latest Daniel Morgan murder investigation.

At first Brooks claimed to know nothing about the surveillance of Cook and his wife.

When Cook took her through the events, she insisted Marunchak was a fine reporter.

She promised to look into the matter.

We asked Dave Cook [in September 2011] to be interviewed for this article.

He declined.

The Met Commissioner at the time of Cook’s meeting with Brooks was Sir John Stevens.

He’s known to have dined regularly with Rebekah Brooks and Andy Coulson.

After he left the Met he was commissioned by Coulson to write a column for the News of the World — called “The Chief”.

♦♦♦

EVER SINCE the phone hacking scandal destroyed the reputation of the News of the World, Alastair Morgan has been thinking about the surveillance operation the paper mounted against detective superintendent Dave Cook and his then wife in 2002.

He believes it was an attempt to intimidate the detective.

Morgan believes that a similar operation was mounted against him and his family in May 1998.

The family were campaigning for a public inquiry into the events surrounding Daniel’s death.

morgan_family_400

THE MORGAN FAMILY
HIS MOTHER Isobel, sister Jane and brother Alastair have been relentless in their campaign to bring Daniel’s killers to justice.
Photo: PA

“I was living in Glasgow,” Alastair Morgan explains, “and one night I noticed two men standing openly on the corner of the street where my flat was located.”

“The next day they were there again. I was sure they were watching me — they made absolutely no attempt to conceal themselves.”

“I rang my mother Isobel who lives in Wales and told her.”

“She then told me that she’d also had a strange encounter — she was just going into her house when a woman photographer walked up behind her and took a couple of photographs.”

“She didn’t say anything — just got into a car which drove off.”

“And when I told my sister Jane, who lives in Germany, she said that she’d seen a white van parked outside her home in the countryside.”

“A man was lying in a ditch with a telephoto lens pointed at her home.”

“All of these incidents were reported to the police — in Scotland, Wales and Germany. We were all worried.”

Alastair Morgan told us:

“I have written to James Murdoch at News International to ask him to tell us if it was the News of the World who were watching us. And, if they were, what exactly was the justification for the intrusion.”

He had not received a reply by the time this article went to press.

We asked News International for a response but the press office told us:

“NI declines to comment”.

♦♦♦

THE FINAL instalment of The No 1 Corrupt Detective Agency — Getting Away With Murder — will cover the events that followed Jonathan Rees’ release from prison in 2004.

His criminal record was no barrier to his continued working for the News of the World.

But police were closing in.

In 2008 he — and four others — were arrested and charged with involvement in the murder.

By 2011 the prosecution decided to offer no evidence.

The evidence of three supergrasses — “assisting offenders” is the official term — was discredited.

And police failed to disclose some of the 750,ooo pages of documents to the defence.

But the judge, David Maddison, made it clear police “had ample grounds to justify the arrest and prosecution of the defendants.”

That has not stopped four of them bringing a civil action for malicious prosecution and malfeasance in public office.

This is on-going.

At the same time a review of the scandal headed by Baroness Nuala O’Loan is preparing its report.

Set up in 2013 by then Home Secretary Theresa May, its hearings were held in secret.

♦♦♦
Re-published: 11 February 2017
© Press Gang
♦♦♦

Notes
1.
This article is part of a series first published on the Rebecca Television website in September 2011.
Rees and Fillery were sent letters outlining the article and asking for their comments. 
Fillery never replied but Rees’ solicitor said:
“Mr Rees has not the spare time to reply to the many questions that have been raised, often on the basis of ill-informed or malicious allegations.”
“Defamation claims are being pursued … in respect of some past publications; and the police have been asked to investigate any use by journalists or others of confidential or forged material improperly released by police officers or others.” 
No legal action was taken against Rebecca Television.
2.
There are four parts to The No 1 Corrupt Detective Agency: Click on the title to read.
An Axe To Grind
Rogue Journalists & Bent Coppers
Porridge
Getting Away With Murder.
3.
The series draws on material provided by the Morgan family as well as published material by other journalists, notably Nick Davies of the Guardian. Former BBC reporter Graeme McLagan devoted a detailed chapter on the murder as early as 2003 in his book Bent Coppers: The Inside Story of Scotland Yard’s Battle Againats Police Corruption (Orion). It also featured in Laurie Flynn & Michael Gillard’s Untouchables: Dirty Cops, Bent Justice and Racism In Scotland Yard (Cutting Edge, 2004). Several books on the phone hacking scandal have highlighted the key role the murder plays in the saga: Nick Davies’ Hack Attack (Chatto & Windus, 2014) , Tom Watson MP & Martin Hickman’s Dial M For Murdoch (Allen Lane, 2012) and Peter Jukes’ The Fall Of The House Of Murdoch (Unbound, 2012). Peter Jukes has also produced a podcast series — listened to by more than 4 million people — Untold: The Daniel Morgan Murder 
4.
Press Gang editor Paddy French made several programmes on the murder while a current affairs producer at ITV Wales. 

♦♦♦

COMING
SKY FALL?
THIS YEAR will see a major battle for control of Britain’s airwaves — Rupert Murdoch’s bid to take overall control of Sky TV. The mogul scuttled an earlier attempt in 2012 because of the public outcry over the phone hacking scandal. The battle for Sky will be a key battleground in 21st century British media because of the decline in newspapers. If Murdoch gets Sky, he will move to smash the powerful broadcasting watchdog, Ofcom, and convert Sky News into a British version of his US Fox News. This is part of a plan to replace the fading populist power of the Sun with a new right-wing  TV version. All the signs are Theresa May’s government will give Rupert Murdoch what he wants. But all is not lost — the Murdochs are vulnerable to a charge that, despite claims to have cleaned up their criminal stable since the closure of the News of the World in 2012, some areas of their empire remain as corrupt as ever …

♦♦♦

DONATIONS Investigative stories like this one are expensive and time-consuming to produce. You can help by making a contribution to the coffers. Just click on the logo …

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

Advertisements

THE PEOPLE v. MURDOCH: ENGAGEMENT

January 19, 2016

MURDOCH v THE PEOPLE- 2

LAST WEEK there were two major announcements about Rupert Murdoch.

On Tuesday the Times revealed he was engaged to fellow American citizen Jerry Hall.
 
They’re planning a marriage.
 
On the same day Press Gang asked Ofcom to hold an inquiry into the media mogul’s fitness to hold the Sky TV licence.
 
We’re planning a divorce.
 
If Ofcom declares Murdoch “unfit”, his forthcoming bid to take overall control of the broadcaster will fail.
 
He tried before — an attempt in 2011 was wrecked by the phone hacking scandal. 
 
If he’s found “unfit”, Murdoch will also be forced to sell his remaining 39 per cent stake in the broadcaster.
 
It will be the end of his TV empire in the UK.
 
Ofcom has acknowledged receipt of our request but has not formally responded.
 
This article spells out why this could be an important battlefield …

 ♦♦♦

IN JANUARY 1999 the Sun ran a World Exclusive.

The paper had discovered Jerry Hall had decided to end her marriage with Mick Jagger.

“Jagger divorce” was the front page headline on January 15.

The paper reported:

“The Texan model finally buckled yesterday as she ordered lawyers to start proceedings at the High Court in London.”

It was a famous scoop.

But how did the Sun get it?

The finger points to a young reporter who joined the paper in the late 1990s.

He’d discovered a new way of obtaining stories: hacking phones.

Andy Coulson — associate editor at the Sun at the time — was impressed.

It was later claimed he said of the reporter:

“He’s a one trick pony. But what a trick!”

It’s alleged the journalist was listening in to the voicemail messages of Jagger’s PR man Bernard Doherty. 

RUPERT MURDOCH Rupert Murdoch announced his engagement to Jerry Hall last week. The media have missed the allegation that personal information about Jerry Hall’s divorce from Mick Jagger was illegally obtained by the Sun. The story is told in Nick Davies’ book Hack Attack. Davies claimed a Sun reporter listened to the voicemail messages of one of Jagger’s team. This would given the paper the phone numbers of Jagger — and Jerry Hall … Photo: PA

ENGAGED
THE BILLIONAIRE announced his engagement to Jerry Hall last week. The media have missed the allegation that personal information about Jerry Hall’s “divorce” from Mick Jagger was illegally obtained by the Sun. The story is told in Nick Davies’ book Hack Attack. Davies claimed a Sun reporter — he gave him the codename “Sand” — listened to the voicemail messages of one of Jagger’s team. This would have given the paper the phone numbers of Jagger — and Jerry Hall …
Photo: PA

Coulson and the paper had been following the Jagger-Hall “marriage” — it was later ruled invalid — closely.

In November 1998, for example, the Sun discovered a lawyer acting for Jerry Hall was secretly meeting Jagger’s mistress in New York.

The lawyer was hoping the woman would provide ammunition in the event of divorce proceedings.

A Sun reporter was waiting for the couple when they left a restaurant.

The reaction of Jagger’s girlfriend was: “Oh my God, how did you find me?”

The lawyer asked the reporter: “How DID you know we were here?”

(The emphasis is in the original Sun article.)

Articles like these helped to build Coulson’s reputation.

In 2000 he joined News of the World editor Rebekah Brooks as her deputy.

He was already her lover.

Coulson was married, she was in the middle of a long relationship with EastEnders actor Ross Kemp.

In 2003, when Brooks was promoted to Sun editor, he took the reins of the News of the World.

In 2007 the paper’s royal editor Clive Goodman was gaoled for hacking phones — and Coulson resigned.

He later lied to a House of Commons select committee:

“… if a rogue reporter decides to behave in that fashion I am not sure that there is an awful lot more I could have done.”

The Goodman case would have been the end of most people’s career — but not Coulson’s.

Just four months later Opposition Leader David Cameron made him the Tories’ Director of Communications.

One of his champions was shadow Chancellor George Osborne.

Osborne owed Coulson.

Coulson had been kind to the shadow Chancellor. 

In October 2005 the Sunday Mirror published a photograph suggesting Osborne had been a cocaine user.

Taken when he was 22, the snap showed him with his arm around a dominatrix known as Madam Pain.

She was the partner of a friend.

In the background was a line of white powder Madam Pain claimed was cocaine.

The paper’s headline: “Vice Girl: I Snorted Cocaine With Top Tory Boy”.

A CRIMINAL AT NO 10 ANDY COULSON was David Cameron’s communications boss from 2007 until 2011. Critics warned Cameron’s team there were indications Coulson might be involved in the phone hacking scandal. Cameron, who denied ever hearing the warninss, described Coulson as a “friend”. Photo: PA

A CRIMINAL AT NO 10
ANDY COULSON was David Cameron’s communications chief from 2007 to 2011. Critics told Cameron’s team there were indications Coulson might be involved in the phone hacking scandal. Cameron, who denied ever hearing the warnings, described Coulson as a “friend”.
Photo: PA

Coulson also published the picture but the News of the World was unusually sympathetic.

“It was a stark lesson,” Osborne said, “of the destruction which drugs bring to so many people’s lives.”

He denied using cocaine.

When David Cameron became Prime Minister, Coulson joined him at No 10.

When the phone hacking scandal broke in 2011, Coulson resigned.

The rest is history: in July 2014 he was gaoled for 18 months for phone hacking.

There’s nothing new in the rise and fall of Andy Coulson — but it underlines the seriousness of the wrong-doing at Murdoch’s newspapers.

It forms part of our case that, by allowing Coulson to run a criminal enterprise at the News of the World, Rupert Murdoch is “unfit” to run Sky … 

♦♦♦

INCREDIBLY MURDOCH is now poised to make a new bid for Sky.

Like the film Back To The Future  — where a time traveller changes the past — it’s as if the criminal enterprise that thrived at the Sun and News of the World had never happened.

In 2011 David Cameron wouldn’t touch Murdoch with a barge pole.

Now they’re best friends again.

The once disgraced Rebekah Brooks is back as chief executive of Murdoch’s British newspapers. 

The scene is set for Murdoch to make another bid for the 61 per cent of the company his 21st Century Fox business doesn’t already own.

He’s been quietly preparing the ground — the company recently changed its name from BSkyB to Sky plc.

And it also bought Murdoch’s German and Italian satellite interests. 

AND THE BAND PLAYED ON DAVID CAMERON has performed a complete U-turn in his dealings with Rupert Murdoch. In 2011, agreeing that politicians had become too close to media tycoons, he promised: “It’s on my watch that the music has stopped.” Just before Christmas, he and his wife attended a party at Rupert Murdoch’s central London apartment. Photo: PA.

AND THE BAND PLAYED ON …
DAVID CAMERON has performed a complete U-turn in his dealings with Rupert Murdoch. In 2011, agreeing that politicians had become too close to media tycoons, he promised: “It’s on my watch that the music has stopped.” In December he and his wife attended a party at Rupert Murdoch’s central London apartment …
Photo: PA.

There are concerns the move will increase Murdoch’s share of the British market — bringing him closer to the stranglehold Silvio Berlusconi wields in Italy. 

When he tried to buy Sky in 2011, he was also opposed by an unlikely alliance of newspaper groups and other broadcasters.

The BBC and BT joined the Guardian, Telegraph, Mirror and Daily Mail groups in calling for the bid to be blocked.

But the real anxiety is over Sky News.

There are fears Murdoch will try and turn it into a version of his Fox News in the USA.

Fox has earned a reputation as an extreme right wing channel: its journalism the TV equivalent of the Sun.

This isn’t a problem for the Tories — but it is for those for oppose Murdoch.

Commercial broadcasting is tightly regulated in the UK, demnding high editorial standards and political impartiality.

Murdoch plans to deal with these concerns by hiving Sky News into a separate company, guaranteeing its editorial independence in the articles of association.

This solution satisfied Ofcom at the time of the 2011 bid.

Some critics are reassured: the watchdog is a formidable regulator, thwarting Sky’s ambitions on several occasions.

In 2006 Sky had bought an 18 per cent stake in ITV to prevent it merging with another company and creating a competitor to Sky.

An Ofcom inquiry decided the stake gave Sky too much influence in the UK and, eventually, Sky was forced to sell the stake at a loss.

Ofcom has also ordered Sky to reduce the price it charged rivals for the use of its material.

In 2009 Murdoch’s son, James, attacked the watchdog for imposing “astonishing” burdens on broadcasters. 

His solution was brutal:

“There is an inescapable conclusion that we must reach if we are to have a better society.”

“The only reliable, durable and perpetual guarantor of independence is profit.”  

The danger here is that David Cameron and George Osborne also have Ofcom in their sights. 

In July 2009 David Cameron said that he wanted to restrict Ofcom to its “narrow technical and enforcement roles” rather than issues of public policy.

“Ofcom, as we know it, will cease to exist,” he said.

The Tories were unable to carry out the pledge because they were in coalition with the Liberal Democrats until 2015.

Critics fear the Tories will now move to cripple Ofcom — and then quietly relax the restrictions on Sky News … 

♦♦♦

THE PRESS GANG campaign The People v. Murdochis designed to force Murdoch’s withdrawal from the UK TV scene.

A week has passed since we asked Ofcom to launch an inquiry into the “fitness” of Rupert Murdoch and his family to be involved in British television.

Under the 1996 Broadcasting Act Ofcom is charged with making sure licence holders are “fit and proper” persons to hold the licence.

Ofcom has already held an inquiry, in 2012.

Although it criticised James Murdoch for his handling of the phone hacking crisis, it decided there wasn’t enough evidence to take the licence away from the Murdochs.

But since then a vast amount of damaging material has emerged — see the previous article, Fightback, for more details. 

Alongside the campaign is a petition on the 38degrees website, here.

And a small crowd-funding project has been launched to pay the initial expenses of the campaign, here.

You can also follow the campaign on Twitter — @pguk10

♦♦♦

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

THE PEOPLE v. MURDOCH

January 12, 2016

Murdoch_series_head_1

AT THE beginning of 2016 Rupert Murdoch once again dominates British media.

David Cameron is back on side.

Juries have refused to convict Sun journalists of bribing corrupt police officers.

The threat of a tough new media regulator has all but vanished.

In September Murdoch felt strong enough to rehabilitate his beloved Rebekah Brooks.

In December the most dangerous threat — the possibility of corporate charges — was lifted.

Today, the billionaire is more powerful than ever.

But all is not lost.

There are millions of people on three continents who oppose him.

Today Press Gang launches a new campaign — The People versus Murdoch.

We’ve found an important chink in the media mogul’s armour …

♦♦♦

THIS MORNING Press Gang sent a four page letter to the broadcasting regulator Ofcom.

We asked chief executive Sharon White to launch an inquiry into whether Rupert Murdoch and his family are “fit and proper” people to be involved in the satellite television company BSkyB.

Ofcom has this duty under the Broadcasting Acts of 1990 and 1996.

The watchdog looked at the issue back in September 2012 when the phone hacking scandal was at its height.

(Its report can be read here.)

Ofcom criticised Murdoch’s son James, who was in charge of the News of the World, for his handling of the crisis.

It found his actions:

” … fell short of the exercise of responsibility to be expected of the chief executive officer …”

But there wasn’t enough evidence to declare him unfit.

PRIME CONCERNS FOUR DAYS before Christmas the Prime Minister and several Cabinet members attended a private party at the London home of Rupert Murdoch. In 2011, at the height of the hacking scandal, Cameron told Parliament: "The truth is, we have all been in this together. The press, the politicians and the leaders of all parties — and, yes, that includes me ... Throughout all this, all the warnings, all the concern, the government at the time did nothing." The party — reported only by the Guardian — shows Cameron and Murdoch are now comfortably back in harness, "in this together"... Photo: PA

PRIME CONCERNS
FOUR DAYS before Christmas the Prime Minister and several Cabinet members attended a private party at the London home of Rupert Murdoch. In 2011, at the height of the hacking scandal, Cameron told Parliament: “The truth is, we have all been in this together. The press, the politicians and the leaders of all parties — and, yes, that includes me … Throughout all this, all the warnings, all the concern, the government at the time did nothing.” The party — reported only by the Guardian — shows Cameron and Murdoch are now comfortably back in harness, “in this together”…
Photo: PA

Of Rupert Murdoch it said there was no evidence he’d behaved inappropriately.

But Ofcom also made it clear that it was working “on the evidence available to date”.

It added:

“As Ofcom’s duty to be satisfied that licensees remain fit and proper is ongoing, should further material evidence become available, Ofcom would need to consider that evidence in light of its duty.”

Since that statement an enormous amount of new material has come into the public domain.

Ofcom has confirmed it has not considered this evidence.

Press Gang has now asked it to do so …

♦♦♦

FOUR MONTHS after Ofcom published its findings, Lord Justice Leveson produced his report.

He was much more critical of the Murdoch family than Ofcom.

On the response of senior management to the phone hacking scandal, he noted:

” … the evidence … points to a serious failure of governance within the NoTW [News of the World], NI [News International] and News Corporation.”

The key point here is that Lord Leveson’s criticisms extended all the way to the top of the empire.

Leveson said:

“If News Corporation management, and in particular Rupert Murdoch, were aware of the allegations, it is obvious that action should have been taken to investigate them.”

“If News Corporation were not aware of the allegations which, as Rupert Murdoch has said, have cost the corporation many hundreds of millions of pounds, then there would appear to have been a significant failure in corporate governance …”

A SERIOUS FAILURE OF GOVERNANCE LORD JUSTICE LEVESON took a long, hard look at the Murdoch empire — and wasn't impressed by what he saw. But his report is just half of the exercise — when David Cameron announced the inquiry back in July 2011 he said it would take place in two parts. The second part, to be held after all the criminal trials are over, "will examine the extent of unlawful or improper conduct at the News of the World and other newspapers, and the way in which management failures may have allowed it to happen." Although almost all cases have now been heard, Cameron is using the fact that a few are still in the pipeline to delay making an announcement. Rupert Murdoch is desperate to make sure it does not happen ... Photo: PA

A SERIOUS FAILURE OF GOVERNANCE
LORD JUSTICE LEVESON took a long, hard look at the Murdoch empire — and didn’t like what he saw. But his report is just half of the exercise — when David Cameron announced the inquiry back in July 2011 he said it would take place in two parts. The second part, to be held after all the criminal trials are over, “will examine the extent of unlawful or improper conduct at the News of the World and other newspapers, and the way in which management failures may have allowed it to happen.” Although almost all cases have now been heard, Cameron is using the fact that a few are still in the pipeline to delay making an announcement. Rupert Murdoch is desperate to make sure it does not happen …
Photo: PA

Leveson examined one of the key issues of the phone hacking saga.

This was the meeting in June 2008 where James Murdoch met with News International’s legal manager Tom Crone to discuss legal action taken by hacking victim Gordon Taylor, chief executive of the Professional Footballers Association.

Taylor’s lawyers had obtained a devastating document — the celebrated “for Neville” email — which contained transcripts of 35 voicemail messages.

Tom Crone took this email to the meeting — and told James Murdoch it shattered the company’s public insistence that phone hacking was restricted to just one “rogue reporter”.

James Murdoch denied Crone told him this.

Murdoch agreed to settle the case for the colossal sum of £425,000 providing Taylor agreed to keep it confidential.

When Ofcom examined this issue, it concluded Crone’s evidence was not:

” … sufficient to demonstrate that James Murdoch was made fully aware of the implications of the evidence disclosed in the Taylor litigation at the time he authorised the payment.”

Lord Justice Leveson took a different view.

On the conflict between James Murdoch and Tom Crone he said:

“I … conclude that Mr Crone’s version of events as to what occurred on 10 June 2008 should be preferred to that of James Murdoch.”

This is just one dramatic part of the Leveson Inquiry that Ofcom should consider.

♦♦♦

WHEN OFCOM examined the fitness of Rupert Murdoch and his family back in 2012, its emphasis was on the phone hacking saga at the News of the World.

It wasn’t able to examine the corruption scandal which erupted in 2011 when News International handed over emails implicating scores of Sun journalists.

The result was Operation Elveden — the Metropolitan Police investigation into the bribing of public officials.

Many Sun journalists had been arrested but the sub judice rules prevented Ofcom from considering the issue in 2012.

In the years that followed, Elveden saw many public employees — including police officers and prison warders — convicted.

Almost all of the Sun journalists were cleared by juries.

SCARLET WOMAN AFTER FOUR years in the wilderness, Rebekah Brooks is back in charge of Rupert Murdoch's British newspapers. Back in 2011 — a week after it was revealed the News of the World had hacked the phone of the murdered teenager Milly Dowler — Rupert Murdoch was asked what his priority was. "This one", he said, pointing to Brooks. She was later arrested and charged but was cleared by a jury at the Old Bailey in 2014. During the trial, it was revealed that during her marriage to the actor Ross Kemp, she'd had a secret affair with Andy Coulson ... Photo: PA

SCARLET WOMAN
AFTER FOUR years in the wilderness, Rebekah Brooks is back in charge of Rupert Murdoch’s British newspapers. Back in 2011 — a week after it was revealed the News of the World had hacked the phone of the murdered teenager Milly Dowler — Rupert Murdoch was asked what his priority was. “This one”, he said, pointing to Brooks. She was later arrested and charged but was cleared by a jury at the Old Bailey in 2014. During the trial, it was revealed that during her marriage to the actor Ross Kemp, she’d had a secret affair with Andy Coulson …
Photo: PA

Operation Elveden points to the Murdoch family tolerating a culture of paying corrupt public officials at both the News of the World and the Sun.

This culture was long-standing.

The practice was extensive — four public employees alone were paid a total of £146,000.

In 2004, press reports show the Sun paid sources £362,000 — an unspecified but clearly significant amount going to corrupt public employees.

Rebekah Brooks, Sun editor from 2003 to 2009, admitted at a Culture Media and Sport select committee hearing in 2003 that she had paid police officers for information.

Sitting at her side, News of the World editor Andy Coulson broke in to say they only did so “within the law”.

Chris Bryant MP told them paying police was unlawful.

Despite this clear warning, the Sun went on paying corrupt police officers for another eight years.

One of these was Surrey police detective Simon Quinn.

He’d been on the paper’s books since 2000 — and had supplied confidential information about the Milly Dowler case in 2002.

Quinn was later gaoled for 18 months after admitting taking £7,000 from the paper over a ten year period.

Press Gang has asked Ofcom to examine the implications of this scandal.

♦♦♦

IN ITS 2012 report, Ofcom considered Rupert Murdoch’s role in the “dark arts” saga.

“We do not consider that the evidence currently available to Ofcom provides a reasonable basis on which to conclude that Rupert Murdoch acted in a way that was inappropriate in relation to phone hacking, concealment or corruption by employees of … News International.”

Again, new evidence has since emerged which undermines that conclusion.

Two days after the hacking scandal erupted, in July 2011, Rupert Murdoch made a statement:

“Recent allegations of phone hacking and making payments to police with respect to the News of the World are deplorable and unacceptable.”

This was his public, penitent face.

DEPLORABLE AND UNACCEPTABLE THOSE WERE the words Rupert Murdoch used when the news hacking scandal broke in 2011. But the media mogul has a habit of saying one thing in public — and another in private. In 2013 he was recorded telling a private meeting of Sun journalists that, well, after all, paying cops was part of the general culture of Fleet Street ... Photo: PA

DEPLORABLE AND UNACCEPTABLE
THOSE WERE the words Rupert Murdoch used when the news hacking scandal broke in 2011. But the media mogul has a habit of saying one thing in public — and another in private. In 2013 he was recorded telling a private meeting of Sun journalists that, well, after all, paying police was just part of the general culture of Fleet Street …
Photo: PA

But he also knew News Corporation — worried about corporate charges that might destroy the business — had just handed over a huge cache of emails incriminating Sun journalists.

There was no mention of this in his statement.

In March 2013 he agreed to meet Sun journalists.

Morale at the paper was at rock bottom: many journalists felt colleagues had been thrown to the wolves.

The meeting was recorded by one of the reporters.

In a discussion about the possibility of Sun journalists being charged for paying public officials, Murdoch said:

” … I don’t know of anybody, or anything, that did anything that wasn’t being done across Fleet Street and wasn’t the culture.”

Another journalist said:

“You referred to, you used the phrase, things were done at the Sun for over 40 years. I personally have been here for less than ten. But I’m pretty confident that the working practices I’ve seen here were ones that I’ve inherited, rather than instigated.”

He asked:

“Would you recognise that all this pre-dates many of our involvement here?”

Murdoch’s reply couldn’t have been clearer:

“We’re talking about payments for news tips from cops: that’s been going on a hundred years.”

“You didn’t instigate it.”

Rupert Murdoch not only knew police officers were being paid by his journalists.

He approved of it.

♦♦♦

IF OFCOM launches an inquiry, it will be a major blow to Rupert Murdoch’s plans.

Any investigation will take months, if not years.

It will be impossible for Murdoch to launch a bid to buy the remaining 61 per cent of Sky he does not own while it’s taking place.

How can David Cameron’s government agree to his complete takeover if Ofcom is considering whether Murdoch is a “fit and proper” person to be involved in the broadcaster at all?

Press Gang has promised to submit a full statement to Ofcom.

This will include all of the material which has emerged since Ofcom’s report in 2012.

It will also seek to widen the scope of any Ofcom investigation to the Sunday Times where there have also been allegations of illegal news-gathering.

It will also include new criticisms of Murdoch’s own internal watchdog — the Management and Standards Committee (MSC).

In 2012 Press Gang warned the committee that serious problems still existed in the company.

The MSC ignored the warning.

♦♦♦

If you want to support The People v Murdoch campaign, click on the donate button below to make a contribution to Press Gang.

Donate Button with Credit Cards

♦♦♦

NEXT The People v Murdoch examines the possibility of a private prosecution against Rupert Murdoch.

♦♦♦

CORRECTIONS Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

DIAL M FOR MORGAN

June 29, 2015

PIERS_MORGAN_part_4

FOR THE last four years Piers Morgan has been desperately trying to distance himself from the phone hacking scandal.

Twice he’s been interviewed under caution by detectives investigating phone hacking at the Daily Mirror when he was editor from 1995 to 2004.

Between 2001 and 2009 he made a series of incriminating statements widely interpreted as evidence he knew all about the practice.

Two of his protégés — Andy Coulson and Rebekah Brooks — have appeared in the dock at the Old Bailey.

Coulson went to gaol: Brooks was acquitted.

Morgan now insists he knew nothing:

“For the record … I have never hacked a phone, told anyone to hack a phone, or published any stories based on the hacking of a phone.”

But a Press Gang investigation reveals 

— as early as 1997, the Daily Mirror was paying for “confidential enquiries” about telephone numbers

— in 1998 the paper was openly hacking the mobile phones of senior politicians

— a year later it spent nearly £6,000 on illegally obtained print-outs of calls made on individual phones 

The evidence suggests the “dark arts” of illegal news-gathering — including phone hacking — were at the heart of Daily Mirror editorial policy when Morgan was editor. 

♦♦♦

WHEN HE appeared on Desert Island Discs in 2009, Piers Morgan was challenged about phone hacking.

Presenter Kirsty Young asked him about dealing with people who listened to phone messages.

“People who tap people’s phones … how did you feel about that?”

Morgan didn’t deny the allegation:

“I’m quite happy … to have to sit here defending all these things I used to get up to …”

“I make no pretence about the stuff we used to do.”

But after the revelation in July 2011 that Rupert Murdoch’s journalists had hacked murdered schoolgirl Milly Dowler’s mobile phone, he changed his tune.

BUGGERS PIERS MORGAN and his friends Rebekah Brooks and Andy Coulson at the height of their power in 2004. Morgan edited the Mirror, Brooks The Sun and Coulson the News of the World. All three tabloids were hacking phones at that stage. Coulson and Brooks — long-term on-off lovers — were tried at the Old Bailey in 2014. Brooks was acquitted but Coulson was gaoled for 18 months. Picture: Richard Young / REX

BUGGERS
PIERS MORGAN and his friends Rebekah Brooks and Andy Coulson at the height of their power in the early 2000s. Morgan edited the Mirror, Brooks the Sun and Coulson the News of the World. All three tabloids were hacking phones at that stage. Coulson and Brooks — long-term on-off lovers — were tried at the Old Bailey in 2014; Brooks was acquitted but Coulson was gaoled for 18 months. Piers Morgan was by far the most experienced of the three: he had been Coulson’s boss at the Sun’s show business column in the early 1990s and gave Rebekah Brooks her first big promotion while he was editor of the News of the World
Picture: Richard Young / REX

When the American Daily Beast website resurrected his Desert Island Discs comments in 2011, Morgan insisted:

“For the record … I have never hacked a phone, told anyone to hack a phone, or published any stories based on the hacking of a phone.”

But, in fact, the Daily Mirror had printed an article based on phone hacking more than a decade earlier.

It was just as mobile phones were taking off — and Piers Morgan had been Daily Mirror editor for more than two years.

Early in 1998 one of the paper’s journalists in Dublin realised it was possible to access messages left on the mobile phones of senior Irish politicians.

Reporter Karl Brophy — based at the Irish Parliament — proceeded to listen to messages left on the phone of the Irish leader, Taoiseach Bertie Ahern.

He also successfully listened to messages left on the phones of other Cabinet ministers.

Brophy’s article — published as an “Exclusive” on Saturday, 18 April 1998 — went into great detail about how phone messages could be hacked:

“The phone tap can be operated by anyone who knows the number of the mobile phone they wish to listen in to.”

The article explained that mobile phones were sold with a standard password for stored messages that most people never changed.

“That means that anyone can listen in to another person’s messages by simply phoning into their electronic mailbox and dialling the digits 0000.”

CAPTION THE FRONT page story proving the Daily Mirror knew how to hack phones as early as April 1998. Reporter Karl Brophy provided a blueprint on how to listen to messages left on mobile phones. The article did not appear in mainland editions of the paper …

SMOKING GUN
THE FRONT page story proving Piers Morgan’s Daily Mirror knew how to hack phones as early as April 1998. Reporter Karl Brophy provided a blueprint on how to listen to messages left on mobile phones. The article did not appear in mainland editions of the paper …

“Once they have done this the hacker has unlimited access to all the messages.”

The article was accompanied by an editorial.

This stated:

“If Richard Nixon had lived in Dublin he would have had no need for Watergate.”

“Instead of teams of bungling burglars all he would have needed was a mobile phone to tap into the thoughts of his political rivals.”

The piece continued:

“The Irish Mirror discovered this amazing security breach and chose not to keep it under wraps.”

“It is to be hoped the gap has been plugged before some unscrupulous eavesdropper has used it for sinister [purposes].”

There was to be no phone hacking scandal in Ireland. 

♦♦♦

NOT A word of the story appeared in the mainland editions of the Daily Mirror.

This was despite the fact that several million people of Irish descent live in Britain — thousands of them Daily Mirror readers.

And the implications of the story for the British political establishment were obvious.

If British mobile phones were anything like their Irish counterparts, there was a potential security problem.

There were also strong connections between the Irish edition and the paper’s headquarters in London’s Canary Wharf.

DOMINIC MOHAN THE SUN editor told Lord Leveson about the Irish Mirror phone hacking story in 2012. But the Inquiry team did not enter the article into evidence — and Piers Morgan was never questioned about it.

SNITCH
SUN EDITOR Dominic Mohan told Lord Leveson about the Irish Mirror story in 2012. But the Inquiry team failed to understand its significance and didn’t enter the article as evidence — Piers Morgan was never questioned about it.  Back in May 2002 Mohan was editor of the Sun’s “Bizarre” column when he sarcastically thanked Vodaphone’s lack of security for the success of Piers Morgan’s show business coverage in the Mirror Photo: PA

The man in charge of the Irish Mirror was Craig Mackenzie, brother of Kelvin Mackenzie, Mirror Group deputy chief executive.

Kelvin Mackenzie was editor of the Sun when Piers Morgan started on the paper in the late 1980s.

Both Mackenzie brothers were friends of Morgan’s. 

Press Gang spoke to Karl Brophy last week.

He said he wrote the story at a time when mobile phones were taking off.  

“When you got your phone in those days it clearly … told you to change your PIN immediately,” he said.

“The thing was that most older people didn’t bother.”

“So, one day, I just started phoning mobiles of politicians and seeing if they had changed their PINs.”  

“A lot hadn’t so I changed all the PINs of the ones who hadn’t to a single four digit number so nobody else could listen in.”

“I thought the fact that voice messages … of government ministers and advisers could be so easily accessed was rather serious – especially considering where we were in 1998 with the Peace Process …”

In fact, the historic Good Friday agreement had been signed a week earlier.

All the ministers Brophy hacked immediately changed their PIN numbers after he told the government what he’d done. 

♦♦♦

FIFTEEN MONTHS later the Daily Mirror in London were told about security problems with mobile phones.

Welsh sales manager Steven Nott rang the paper in August 1999 about a flaw in Vodaphone’s system.

He talked to Mirror special projects editor Oonagh Blackman. 

He told her that if people did not change the standard Vodaphone 3333 PIN number, anyone could dial in and listen to messages. 

Nott claims that, initially, Blackman was enthusiastic but after 12 days told him the paper wasn’t interested.

The paper later sent him a £100 cheque with a statement saying it was in relation to “mobile phone scandal.” 

Nott later told the Leveson Inquiry:

“I accused the Daily Mirror of keeping the phone hacking method for their own purposes.”

But, in addition to the Irish Mirror story, there’s evidence the paper’s journalists were already deeply involved in the “dark arts” of illegal news-gathering, including phone hacking.

♦♦♦

CENTRAL TO this operation was senior reporter Gary Jones and his dealings with a corrupt firm of private detectives.

Jones had been News of the World crime reporter when Piers Morgan edited the Sunday tabloid in 1994-1995. 

Jones won the Press Gazette Reporter of the Year award in 1995 for his scoops.

One of the most dramatic was a story about anonymous calls being made by Princess Diana.

This was also one of the key stories in Piers Morgan’s career — it impressed Rupert Murdoch who liked big, international controversies.

Especially if it also involved an attack on the British establishment he despised.

GARY “DARK ARTS” JONES THE SENIOR Daily Mirror journalist was the paper’s mastermind when it came to illegal news-gathering. He’d been the News of the World’s crime reporter when Piers Morgan edited the Sunday paper in 1994-1995. Jones — who has featured in many Press Gang articles —  does not answer our emails.  

GARY “DARK ARTS” JONES
A KEY LIEUTENANT throughout Piers Morgan’s editorship, Jones was the Mirror mastermind when it came to illegal news-gathering. He’d been the News of the World crime reporter when Piers Morgan edited the Sunday paper in 1994-1995. Jones — who has featured in many Press Gang articles —  does not answer our emails.

This worldwide exclusive was based on a leaked investigation report from Scotland Yard.

Press Gang — in the article Whodunnit? — revealed Piers Morgan almost certainly authorised an enormous payment to a recently retired senior police officer for access to the report.

The sum is believed to have been in the hundreds of thousands of pounds.

Piers Morgan was appointed Daily Mirror editor in 1995 and Gary Jones joined him the following year.

Documentary evidence shows that by October 1997 Gary Jones was responsible for organising much of the paper’s clandestine operations.

Jones was using the controversial detective agency Southern Investigations to illegally access information. 

The agency had also been working for the News of the World from the late 1980s — including the period Piers Morgan was editor.

The firm was run by private eye Jonathan Rees.

Rees had been a suspect in the murder of his partner Daniel Morgan in 1987.

JONATHAN REES THE PRIVATE eye who provided the Daily Mirror with a hoard of confidential information. He stood trial for the murder of his partner Daniel Morgan but the trial collapsed in 2011.  A fuller account of his activities can be found in the Press Gang series The No 1 Corrupt Detective Agency.  Photo: PA 

CORRUPT DETECTIVE
THE PRIVATE eye Jonathan Rees who provided the Daily Mirror with a hoard of confidential information, much of it obtained from bent police officers. He later stood trial for the murder of his partner Daniel Morgan but the case collapsed in 2011.  A fuller account of his activities can be found in the Press Gang series The No 1 Corrupt Detective Agency
Photo: PA

Daniel Morgan’s place as Rees’ partner was taken by former Scotland Yard detective sergeant Sid Fillery. 

Fillery had been part of the homicide team investigating the murder until his superiors realised he was a friend of Rees.

Southern Investigations provided Gary Jones and the Mirror with one scoop after another.

The evidence comes from a secret operation — Two Bridges — mounted by anti-corruption detectives at Scotland Yard.

They bugged the offices of Southern Investigations and, in September 1999, raided the firm and many of its network of informants. 

From the files generated by this operation, Press Gang has already shown that 

— in September 1998 phone hacking may have played a part in an exclusive about news presenter Kirsty Young’s new relationship with millionaire businessman Nick Young. In our story Down In The Gutter we showed that Southern Investigations followed Young over several days. The paper’s reluctance to publish the story straight away suggests the original source of the story may have come from phone hacking ,,,

KIRSTY YOUNG WHEN THE presenter interviewed Piers Morgan in 2009, he appeared to admit the Daily Mirror had been involved in phone hacking. What Young didn’t know is that she had been a target of the Daily Mirror in 1998 when she began a new relationship. The story may have resulted from phone hacking …  Photo: PA

KIRSTY YOUNG
WHEN THE Desert Island Discs presenter interviewed Piers Morgan in 2009, he appeared to admit the Daily Mirror had been involved in phone hacking. What Young didn’t know is that she’d been a target of Piers Morgan’s paper in 1998 when she began a new relationship. The story may have resulted from phone hacking … 
Photo: PA

— in October 1998 Gary Jones and Oonagh Blackman published an article revealing the confidential mortgage details of members of the committee which set interest rates. In our article Assault On The Bank Of England we showed that Southern Investigations had illegally “blagged” the information from banks and building societies. The firm sent one set of doctored invoices to the Daily Mirror accounts department but Press Gang obtained a confidential statement sent to Gary Jones marked “For Your Information Only” which reveals the true nature of the operation.

But this is just the tip of the iceberg.

Invoices generated by Southern Investigations were usually heavily disguised.

“Confidential enquiries” was the phrase used to cover up illegal activity ordered by Gary Jones on behalf of the Mirror.

Four of these invoices include parts of telephone numbers.

The first was in October 1997 — long before the Irish Mirror published its piece.

Southern Investigations was billing Jones for “confidential enquiries” relating to a telephone number showing just the dialling code 01480 (Huntingdon). 

In 1998 there were three more invoices — again with only part of the number given.

The sums involved — around £300 each — suggest these “confidential enquiries” involved print-outs of calls made from the numbers.

Southern Investigations had people inside phone companies who made copies of itemised phone calls.

Just how corrupt the relationship between Gary Jones and Jonathan Rees actually was is shown by a dramatic row which took place in July 1999. 

♦♦♦

IT’S TUESDAY, 6 July 1999 at the offices of Southern Investigations in Thornton Heath, South London.

Jonathan Rees is busy.

Some of his work is legitimate routine bread and butter stuff like serving writs and tracing people.

But increasingly his time is taken up with obtaining confidential information and selling it to newspapers like the News of the World and the Mirror Group. 

Unknown to him, every word he says today will be recorded.

A bug has been planted in the building by anti-corruption detectives from Scotland Yard as part of Operation Two Bridges.

Two Bridges has two aims.

One is to generate information about the murder of Daniel Morgan in 1987.

The second is part of an attempt to prevent Southern Investigations from corrupting police officers.

An internal Scotland Yard document — later leaked to the BBC Home Affairs correspondent Graeme McLagan — spelt out the concerns.

Rees — and his partner, ex Metropolitan Police detective Sid Fillery:

“.. are alert, cunning and devious individuals who have current knowledge of investigative methods and techniques which may be used against them.”

SID FILLERY THE FORMER Scotland Yard detective — charged with perverting the course of justice in connection with the murder of Daniel —  was discharged in 2010. By then, though, Fillery already had a criminal record — he was convicted of making and possessing indecent images of children in 2003. He now helps run the Lion public house in the village of Thurne in the Norfolk Broads. Photo: PA 

“CUNNING AND DEVIOUS”
A CHARGE against former Scotland Yard detective Sid Fillery — perverting the course of justice in connection with the murder of Daniel Morgan— was dropped in 2010. By then, though, Fillery already had a criminal record — he was convicted of making and possessing indecent images of children in 2003. He now helps run the Lion public house in the village of Thurne in the Norfolk Broads.
Photo: PA

“They use some of the techniques in their own daily activities.”

“Such is their level of access to individuals within the police, through professional and social contacts, that the threat of compromise to any conventional investigation against them is constant and very real.”  

But on that Tuesday — 6 July 1999 — Rees is oblivious to the fact that his office is bugged.

When he rings Gary Jones at the Daily Mirror to discuss invoices, he believes the conversation is private.

Rees says he’s faxing through a full list of invoices for the work done for the Mirror Group (including the MirrorPeople and the Sunday Mirror) that year.

The total is £16,991 for the five months. 

The list includes nearly £6,000 for the illegal supply of itemised print-outs of calls made from phones. 

Rees says

“… when it comes through you’ll see the invoice, with lots of stars next to them, and roughly billed at about £300 odd — which is print-outs.“

Rees tells Jones there are 19 of these print-outs with the initials of the reporters who ordered them, with “G.J. being you.”

Later that day Rees and Jones have another discussion about the lack of detail on the invoices relating to these print-outs.

Jones is under pressure from the paper’s accounts department to provide more information on the Southern Investigations invoices.

Rees loses his temper:

“Well they are printouts …”

“ … this is tiresome, fucking tiresome …”

“ … we are not going to put the numbers in there because what we are doing is illegal …”

“ … I don’t want people coming in and nicking us for criminal offence, you know.”

When this conversation takes place, Gary Jones is sitting at his desk in the Daily Mirror newsroom on the 22nd floor of the skyscraper at Canary Wharf.

A few yards away is the editor’s corner office.

Can Piers Morgan have known absolutely nothing about Gary Jones’ illegal activities?

♦♦♦

OPERATION TWO BRIDGES comes to an abrupt end in September 1999.

The bug in Southern Investigations reveals Rees has a client fighting his estranged wife for custody of their child.

Rees agrees to organise a conspiracy with a corrupt police officer to plant cocaine in the wife’s car.

The plan is to saddle her with a drugs conviction — so proving her to be an unfit mother.

The police pounce on the conspirators.

Rees and the client are given seven year prison sentences.

The corrupt police officer is gaoled for five.

Sid Fillery is not involved. 

SURVEILLANCE OPERATION TWO BRIDGES officers photographed Jonathan Rees outside the offices of Southern Investigations in south London. Detectives were watching the building while others listened in on the bug secretly placed inside …  Photo: PA 

SURVEILLANCE OPERATION
TWO BRIDGES officers photographed Jonathan Rees outside the offices of Southern Investigations in south London. Detectives were watching the building while others listened in on the bug secretly placed inside … 
Photo: PA

When police closed in on the conspiracy, they also arrested many of those suspected of being involved in illegal news-gathering.

One of them was Doug Kempster, a reporter with the People, part of the Mirror group.

An internal police report shows some senior police officers wanted a conviction:

“It is likely that journalists and private investigators who actively corrupt serving officers would receive a long custodial sentence if convicted.”

“There will be a high level of media interest in this particular investigation, especially when involving journalists.”

“The Metropolitan Police will undoubtedly benefit if a journalist is convicted of corrupting serving police officers.”

“This will send a clear message to members of the media to consider their own ethical and illegal involvement with employees of the Met in the future.”

Police submitted a file to the Crown Prosecution Service which decided not to charge the reporter.  

Kempster’s arrest sent shock waves around senior management at the Mirror Group.

But it did not stop illegal news-gathering at Piers Morgan’s Daily Mirror.

With Jonathan Rees in gaol, the paper turned to another private eye — Steve Whittamore.

By the time he was arrested for breaches of the Data Protection Act in 2003, the paper had spent at least £92,000 with the private eye.

In our article Whodunnit? we exclusively revealed that one of the Mirror reporters who apparently commissioned work from Whittamore was Tom Newton Dunn.

TOM NEWTON DUNN THE CURRENT political editor of The Sun, Tom Newton Dunn was a young Mirror reporter when he ordered an unlawful criminal record check. Photo: PA

TOM NEWTON DUNN
THE CURRENT political editor of The Sun, Tom Newton Dunn was a young Mirror reporter when he allegedly ordered an unlawful criminal record check.
Photo: PA

Today, he’s the political editor of The Sun.

In the early 2000s Dunn’s name was recorded by Whittamore as the Mirror contact for a criminal record check of a parliamentary candidate. 

This was Adrian Flook, who later became Tory MP for Taunton.

Newton Dunn does not answer our emails.

♦♦♦

IS IT possible Piers Morgan didn’t know what was going on at the Mirror when he was editor? 

During the Leveson Inquiry journalist James Hipwell gave evidence about phone hacking when he worked at the paper between 1998 and 2000.

Hipwell was a financial journalist and worked close to the paper’s showbiz reporters.

He said they hacked openly and frequently.

Hacking was “a bog-standard journalistic tool for gathering information.” 

He had no direct evidence Piers Morgan was involved but added: 

“I would say that it is very unlikely that he didn’t know it was going on …”

“The newspaper was built around the cult of Piers.”  

“He was the newspaper.”

‘Nothing happened at the newspaper without him knowing.”

When he gave evidence, Morgan was contemptuous of Hipwell.

Hipwell had been gaoled for six months for insider dealing in 2000 while working for the paper’s City Slickers column.

He bought shares in a company owned by Alan Sugar before they were tipped by the column.

JAMES HIPWELL A FORMER Daily Mirror financial reporter in the late 1990s, Hipwell says phone hacking was “bog-standard” among the paper’s show-business journalists. Piers Morgan claims Hipwell was not a credible witness because he had a grudge against him — but several judges preferred Hipwell’s testimony to Morgan’s …   Photo: PA

JAMES HIPWELL
A FORMER Daily Mirror financial reporter in the late 1990s, Hipwell says phone hacking was “bog-standard” among the paper’s show-business journalists. Piers Morgan claims Hipwell was not a credible witness because he had a grudge against him — but several judges preferred Hipwell’s testimony to Morgan’s …  
Photo: PA

The shares rocketed in value the next day.

Piers Morgan also bought shares but always insisted he didn’t know they were going to be the subject of a Mirror article.

In a statement to Leveson, Morgan wrote:

“I note that Mr Hipwell is a convicted criminal who changed his story on a number of occasions during the City Slickers investigation, in part to wrongfully implicate me.”

“I believe any testimony he gives to be inherently unreliable.”

Leveson, though, found Hipwell a credible witness:

“… the Inquiry does conclude that the practice of phone hacking may well have taken place at the Mirror titles at the time Mr Hipwell was working there …”

Leveson also questioned Piers Morgan about his comment after the 2007 gaoling of News of the World royal correspondent Clive Goodman for hacking royal phones.

Morgan had been Goodman’s editor at the News of the World in 1994-1995.

“… I feel a lot of sympathy for a man who has been the convenient fall guy for an investigative practice that everyone knows was going on at every paper in Fleet Street for years.” 

Morgan told Leveson he was talking about the “rumour mill” at the time — and that phone hacking wasn’t happening at the Daily Mirror.

Leveson was caustic:

“This was not, in any sense at all, a convincing answer.”

“Overall, Mr Morgan’s attempt to push back from his own bullish statement to the Press Gazette was utterly unpersuasive.”

♦♦♦

MORE AND more evidence is emerging about the “dark arts” at the Daily Mirror.

So far Operation Golding, the Scotland Yard operation into phone hacking at the Mirror Group, has seen 15 journalists — including Piers Morgan — questioned under caution. 

The investigation continues.

Scores of civil claims are also generating large amounts of information.

In May Mr Justice Mann ordered the Mirror group to pay eight victims a massive £1.2 million in damages.

MIRROR, MIRROR THERE ARE two Piers Morgans. Photo: PA

MIRROR, MIRROR
THERE ARE two Piers Morgans. There’s the brash tabloid editor with the big mouth who’s made a large number of comments making it clear he knew all about the “dark arts” when he was the paper’s editor. And then there’s the innocent journalist who claims he’s been misunderstood — he’s actually a high-minded, ethical editor. If these terrible things happened on his watch, he certainly didn’t authorise them …
Photo: PA / Graphic: Terry Evans, Wheelbarrow Studios

Six were victims of the Daily Mirror during Piers Morgan’s tenure — including the actress Sadie Frost and the footballer Paul Gascoigne.

The judgment also revealed that the Mirror papers:

“admitted paying over £2.25 million (in over 13,000 invoices) to certain named private eyes in the years from 2000 to 2007.”

Mr Justice Mann noted that the Mirror’s legal team acknowledged:

“that ‘an unquantifiable but substantial’ number of the inquiries made of the agents is likely to have been to obtain private information that could not be obtained lawfully.”

♦♦♦

© Press Gang
Published: 29 June 2015

♦♦♦

NOTES

1  Many of the examples where Piers Morgan is alleged to have made statements indicating he knew about phone hacking have been left out of this article. They are all well known and including them would have made the piece too long.

2  There are reporting restrictions in the recent civil case against the Mirror group. Mr Justice Mann ordered the names of several journalists should be redacted — apparently because they are the subject of active police inquiries.

3  A more detailed analysis of Mr Justice Mann’s decision will be included in a planned article — The Mirror: Crack’d From Side To Side — about the group’s disastrous management of the scandal.

4  Since the Mann judgment opens the way to everyone targeted by the Daily Mirror, a full list of all those whose names are included in the Southern Investigations invoices will be added to this post later. They include, for example, the environmental activist Daniel “Swampy” Hooper as well as scores of ordinary people …

♦♦♦

COMING UP 
A SLICKER FULL OF LIES
THE STORY of Piers Morgan’s involvement in the “Slickergate Affair” of 2000 makes sobering reading. There is evidence that Morgan sacrificed two of his journalists to save his own skin — and that senior Mirror Group managers were in on the plot. The attempt to spin the truth of what happened even involved lying to Lord Leveson …  Part five of A Pretty Despicable Man tells the story of a deliberate corporate cover-up  … 

 ♦♦♦

JOIN THE GANGBUSTERS …
THERE’S A need for a trustworthy website to expose rogue reporters. Press Gang is that outlet — fearless and fair. Join us by becoming a gangbuster and help pay some of our expenses. Just hit the button …

Donate Button with Credit Cards

CORRECTIONS
Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY
If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

WHODUNNIT…?

October 27, 2014

PIERS_MORGAN_with_words_2d

THE POLITICAL editor of The Sun — Tom Newton Dunn — has a secret.

He’s been involved in illegal news-gathering.

Documents obtained by Press Gang implicate him in a “dirty tricks” campaign against a Tory politician.

But was it off his own bat — or did someone order him to do it?

At the time Newton Dunn was working for Piers Morgan at the Daily Mirror.

The new information comes from a Press Gang investigation of Piers Morgan — the largest ever undertaken.

The title is based on a comment made by Morgan himself — he once said you had to be a “fairly despicable” human being to edit the Mirror.

The politician targeted was Adrian Flook, Conservative MP for Taunton between 2001 and 2005.

He now works for the Australian spin doctor Lynton Crosby.

Crosby is a political advisor to David Cameron.

Flook knew nothing about the operation until we contacted him.

TOM NEWTON DUNN THE CURRENT political editor of The Sun, Dunn was involved in the "dark arts" of illegal news-gathering when he worked for Piers Morgan's Daily Mirror between 1998 and 2003.  Photo: PA

TOM NEWTON DUNN
THE CURRENT political editor of The Sun was involved in the “dark arts” of illegal news-gathering when he worked for the Daily Mirror between 1998 and 2003. This undermines Morgan’s insistence he knew nothing about phone hacking and other unlawful activities while he was editor.
Photo: PA

The former MP was a member of the Commons Culture Media & Sport select committee when it investigated press invasion of personal privacy in 2003.

Piers Morgan, Andy Coulson and Rebekah Brooks all gave evidence.

 This was also the occasion when Rebekah Brooks made her famous admission that she had paid police for information.She didn’t realise she was confessing to a crime.

Piers Morgan called it “dropping the tabloid baton”. 

Was this an admission that Mirror reporters — like Newton Dunn — were willing to pay police for information?

And was he also referring to his payment of a large sum of money for a confidential police file concerning Princess Diana back in 1994?

At the time, he was editor of the News of the World …

♦♦♦

ONE DAY, early in 2001.

A private detective based in Hampshire receives a request from the Daily Mirror.

The paper is researching a Tory councillor in the London borough of Wandsworth called Adrian Flook.

Flook is also the party’s prospective parliamentary candidate for the Taunton constituency.

The private eye is Steve Whittamore.

In the office of his home in New Milton, Whittamore reaches for a red notebook.

The “Red Book” is where he records work commissioned by the Daily Mirror and its sister papers The People and the Sunday Mirror.

Some of the paper’s requests are straightforward and legal — it wants to know who’s living at Flook’s London home and at his base in Taunton.

But Whittamore’s services also include a battery of unlawful activities.

These range from obtaining ex-directory numbers and detailed phone bills to “blagging” other personal information.

The most powerful are criminal record checks — known as CROs — made on the Police National Computer.

The Mirror wants to know if Flook has a criminal record.

ADRIAN FLOOK  THE TORY MP for Taunton, 2001-2005, did not know he'd been targeted by the Daily Mirror until Press Gang told him earlier this year.  Photo: PA

TARGET
ADRIAN FLOOK did not know the Daily Mirror ordered an illegal criminal record check on him until Press Gang told him earlier this year. Elected Tory MP for Taunton in 2001, he lost his seat in the 2005 General Election.  
Photo: PA

In the “Red Book” Whittamore notes the paper’s order for a “CRO” and logs Flook’s date of birth.

Only police — and a small number of other agencies — are allowed access to the Police National Computer (PNC).

Because it’s a criminal offence to search the PNC without proper authorisation, CROs are the most expensive weapons in Whittamore’s arsenal.

They cost £500 each.

Whittamore also notes the name of his contact at the paper.

It’s a young journalist called Tom Newton Dunn.

He’s been with the Daily Mirror since 1998.

The Daily Mirror never published an article about Adrian Flook.

“That’s because I don’t have a criminal record,” Flook says.

He adds:

“I suspect the whole thing was part of a local ‘dirty tricks’ campaign designed to de-rail my campaign in Taunton.”

In 2003 the Information Commissioner’s Office (ICO) raids Whittamore’s home as part of Operation Motorman.

When investigators discover Whittamore has also been paying police officers and civilians, they call in the Metropolitan Police.

The Met launches Operation Glade.

In 2005 Whittamore pleads guilty to breaching the Data Protection Act.

Two of his associates — a former police detective and a civilian employee — also plead guilty to conspiracy to commit misconduct in public office.

They’ve been making unauthorised searches of the Police National Computer.

All receive conditional discharges.

Flook is one of thousands of individuals whose names turn up in Whittamore’s files.

The vast majority are never informed by the Metropolitan Police or the Information Commissioner’s Office.

It will be thirteen years before Adrian Flook discovers he’s one of them …

♦♦♦

THE INVESTIGATION for this story began three years ago.

Earlier this year Channel 4 agreed to underwrite some of the research.

It later dropped the project.

In March we found an informant — codename “Trinity” — who provided information that the Mirror could have targeted Adrian Flook.

“Trinity” suggested Flook’s name might be found in Whittamore’s “Red Book”.

We spoke to the former MP.

He then wrote to the Information Commissioner’s Office asking if he featured in any of the records seized as part of Operation Motorman.

In May Information Commissioner Christopher Graham replied.

He enclosed a photocopy of an entry in Whittamore’s notebook which confirmed Flook had been a target.

SMOKING GUN THE ENTRY from private eye Steve Whittamore's notebook recording the operation against Adrian Flook. The first entry, following his normal practice, records the name of his contact jou, followed by the newspaper, in this case "D. M." — Daily Mirror. Then the target, Flook,

SMOKING GUN
THE EXTRACT from Steve Whittamore’s “Red Book” recording the operation against Adrian Flook. The first entry records the name of the journalist involved — “Tom Newton-Dunn”, followed by the newspaper, in this case “D. M.” = Daily Mirror. The “N” in the circle means the request is coming from news rather than features. No date is given but Press Gang believes it was in February 2001. Most of the searches ordered are legal — it’s only in the last line that the request becomes potentially criminal in nature. It states “CRO [short for Criminal Record Check] for above — D.O.B 9 / 7 / 63”. That date is Flook’s birthday.

The section concerning the CRO check has a wavy black line written through it. 

There are several possible explanations for this.

The Daily Mirror could have cancelled the request.

Or it could mean Whittamore passed the request to his contacts in the police — and drew the line to remind himself he’d done so.

Flook wrote to Metropolitan Police Commissioner Sir Bernard Hogan-Howe.

He asked him to check if the Police National Computer check had actually taken place.

Hogan-Howe passed the matter to the Met’s Directorate of Professional Standards (DPS).

In May Flook met Detective Superintendent Clive Stevens from the DPS.

In June Stevens wrote to say:

“It cannot be confirmed whether any checks, lawful or otherwise, were ever carried on your details.”  

(In a later letter he added:

“I have made enquiries … with the Police National Computer Policy and Performance Unit and I regret to inform you that this information is not available for checks carried out in 2001.”)

Stevens also addressed the question of why Flook was never informed he’d been a target of Steve Whittamore and the Daily Mirror

“The workbooks seized from Stephen Whittamore contained several thousand entries,” he explained.

“It would not have been practicable to trace and contact all the people that appeared in these workbooks.”

“It seems that as you had not been specifically identified as a victim within the Operation Glade inquiry … you were not informed by any of the investigating agencies involved … your name had appeared as a person of interest to Stephen Whittamore.”

“I hope that you can appreciate that whilst this is regrettable, it is understandable and reasonable given the scale of the task at hand.”

Adrian Flook cannot understand why he was never contacted.

By the time Operation Glade began in March 2003  he was no ordinary citizen.

NEW SCOTLAND YARD WHEN ADRIAN FLOOK  met a senior Metropilitan Police detective, much of the meeting was spent talking about the journalist who'd told the former MP he'd been a target of the Daily Mirror. As Det Supt Stevens later put it:  "I would be grateful for any information you could share about the journalist in question so I can reassure myself that information about this investigation has not been obtained or disclosed in breach of any police regulations or by criminal act."  [I will contact Stevens to assure him that "Trinity" has not been paid for his assistance and that his not and never has been employed by the Met.]  Photo: Rebecca Television Stevens added:

HUNT THE MESSENGER
WHEN ADRIAN FLOOK met a senior Metropolitan Police detective in May, much of the meeting was spent talking about the journalist who’d told the former MP he’d been a target of the Daily Mirror. As Det Supt Clive Stevens later put it: “I would be grateful for any information you could share about the journalist in question so I can reassure myself that information about this investigation has not been obtained or disclosed in breach of any police regulations or by criminal act.” Press Gang Editor Paddy French emailed Stevens and assured him that our contact “Trinity” is not, and has never been, a Met police officer or a civilian employee. We also told him that he had given his information without payment of any kind.    Photo: Rebecca Television

He’d been elected to Parliament.

More than that, he was also a member of the Culture, Media & Sport select committee which held hearings into privacy and the press in 2003 a few days after Whittamore’s arrest.

And, to cap it all, one of those who appeared before him was Piers Morgan, editor of the very newspaper that had targeted him …  

 ♦♦♦

PIERS MORGAN was summoned to appear before the Culture, Media & Sport select committee in March 2003.

Also appearing on the same day were his friends Rebekah Brooks (then using her maiden name Wade) and Andy Coulson.

Brooks had been appointed Sun editor the previous January and Coulson had slipped into her role at the News of the World.

Even though they edited papers with a greater circulation, Piers Morgan was the senior member of the troika.

Morgan first met Coulson while he was running the celebrity column “Bizarre” for The Sun in the late 1980s.

When Morgan was appointed News of the World editor in 1994, Coulson took over “Bizarre”.

EDITORIAL BEDFELLOWS THREE EDITORS of the News of the World at a party in 2004 — Piers Morgan, Rebekah Wade and current post-holder Andy Coulson. All were having affairs. During their phone hacking trial at the Old Baily, it was revealed that Brooks and Coulson had been sleeping together since 1998. At the time she was married to Eastenders actor Ross Kemp and Coulson to the woman who is still his wife. Piers Morgan was also "having a few problems" in his marriage and would later divorce ...  Photo: Richard Young / REX

EDITORIAL BEDFELLOWS
THREE EDITORS of the News of the World at a party in 2004 — Piers Morgan, Rebekah Wade and the then post-holder Andy Coulson. All were having affairs. During their phone hacking trial at the Old Bailey, it was revealed that Brooks and Coulson hadn’t just been putting their papers to bed — they’d been bedding each other since 1998. At the time she was married to EastEnders actor Ross Kemp and Coulson was also married. Piers Morgan was “having a few problems” in his marriage and would later divorce …
Photo: Richard Young / REX

Rebekah Brooks was a journalist on the News of the World when Morgan took over the paper in 1994.

He quickly gave her first promotion — to features editor. 

His endorsement meant she would have come to the attention of Rupert Murdoch himself.

♦♦♦

THREE DAYS before the Culture committee was due to meet, private eye Steve Whittamore was arrested.

A lucrative enterprise came to an abrupt halt — affecting the papers edited by Morgan, Brooks and Coulson.

Right up until his arrest on the Saturday morning, Whittamore had been working for all three.

By Monday morning at the latest, the Mirror news desk would have learnt one of their major sources of illegal material was out of business.

It would later emerge that the Information Commissioner’s Office analysis of Whittamore’s “Red Book” established that 47 Daily Mirror journalists had made requests from the private eye.

684 of these requests were unlawful.

One of the 47 journalists was Tom Newton Dunn.

According to our source “Trinity”, he was responsible for more than 50 requests.

GARY JONES ANOTHER MIRROR journalist whose name appears in the "Red Book" is Gary Jones, the current Daily Mirror executive editor. He will play a major part in later sections of the Press Gang investigation into Piers Morgan.

GARY JONES
CURRENT EXECUTIVE editor of the Daily Mirror, Gary Jones is another  journalist who appears in the “Red Book”.  His name is on more than 150 requests recorded by private eye Steve Whittamore. Jones was one of Piers Morgan’s key lieutenants in the paper’s “dark arts” operations — and plays a major part in later sections of A Pretty Despicable Man

These included obtaining ex-directory numbers — an offence under the Data Protection Act.

His name is also down on orders for tracing the owners of cars.

A more detailed analysis of the “Red Book”, carried out by ITV News in 2012, concluded that the number of illegal orders was actually 984.

It was big business.

ITV News estimated the Daily Mirror spent over £92,000 on Whittamore’s services over a period of several years.

The News of the World was another customer.

It already employed another private eye — Glenn Mulcaire, later gaoled in the phone-hacking scandal — on an exclusive contract worth £100,000 a year.

But the News of the World also used Whittamore from time to time.

His “Blue Book”— concerned with requests from the Sunday tabloid — listed 23 journalists who spent more than £23,000 on obtaining unlawful information.

One of those named was Rebekah Brooks.

For most of the years these requests were being made, Brooks was News of the World editor and Coulson her deputy.

Whittamore  — he would later liken himself to “Oliver” working for the Fleet Street “Fagin” — was also working for other papers.

They included the Daily Mail, the Evening Standard, The Sun and even The Times.

The scale of Whittamore’s operations begs the question:

how could Morgan, Brooks and Coulson not have known about the private detective’s arrest as they made their way to the Palace of Westminster for the Culture committee hearing on Tuesday, March 11?

♦♦♦

PIERS MORGAN was the first of the tabloid trio to appear before the committee.

If he was aware a criminal provider of information to his paper had just been arrested, he didn’t show it.

He was confident, cocky and combative.

Morgan insisted press standards had improved:

“I have worked in Fleet Street for 15 years, I have never known standards to be higher than they are today.”

“When I came into Fleet Street the atmosphere was pretty lawless, I would say, pretty lawless.”

“As a young journalist on The Sun, for example, I was not really instructed how to behave, what to do.”

“I could really act with impunity.”

Morgan defended the Press Complaints Commission.

Morgan was unimpressed with the testimony of ordinary people who told the committee they were unhappy about the way they’d been treated by the media.

MIRROR, MIRROR THERE ARE two faces to Piers Morgan's comments about phone hacking and the other "dark arts" of illegal news-gathering. Throughout the early stages of the scandal, he was happy to give the impression most newspapers were involved. But as soon as senior figures in the Murdoch empire began to be arrested, he changed his tune. Now he claims he knew nothing about unlawful practices at the Daily Mirror ...         Photo: PA

MIRROR, MIRROR
THERE ARE two faces to Piers Morgan’s comments about phone hacking and the other “dark arts” of illegal news-gathering. Throughout the early stages of the scandal, he was happy to give the impression most newspapers were involved. But as soon as senior figures in the Murdoch empire began to be arrested, he changed his tune. Now he claims he knew nothing about unlawful practices at the Daily Mirror
Photo: PA

He told Chris Bryant that if people wrote to him:

“… I deal with it seriously and properly.”

“We go and get to the bottom of what the allegation is and if I discover that people have been trampling wilfully on people’s privacy, believe me, there are massive inquests in our newspaper.”

When it came to Adrian Flook’s turn to ask questions, he followed up this response:

“Can you give us an example of the last massive inquest?”

Morgan changed the subject and didn’t answer the question.

♦♦♦

LATER THAT morning, Brooks and Coulson appeared before the committee.

The two tabloid bosses were well-briefed and well-supported.

“They had many advisers with them and were treating the session with a lot of care,” remembers Adrian Flook.

But, out of the blue, the two editors faced a dangerous line of questioning from Labour’s Chris Bryant:

“There have been a series of stories over the past couple of years suggesting that The Sun, The Mirror, The Express, the News of the World, use private detectives, pay people to provide them with information which they should not legally have, pay the police to make sure they know things before they are rightfully public.”

“In the case of Sarah Payne, The Sun, The Mirror and The Express all paid £5,000 to somebody to steal sensitive documents and sell them to their newspaper.”

He then asked:

“Do either of your newspapers ever use private detectives, ever bug or pay the police?”

When Rebekah Brooks didn’t answer the question clearly, he tried again:

“And on the element of whether you ever pay the police for information?”

She replied:

“We have paid the police for information in the past”.

MEA CULPA REBEKAH BROOKS made the damaging admission that she'd paid police for information in the past when she appeared before the Culrure, Media & Sport select committee. PHOTO: PA

MEA CULPA
REBEKAH BROOKS made the damaging admission that she’d paid police for information in the past when she appeared before the Culture, Media & Sport select committee. She was cleared of all charges at the hacking trial earlier this year.
Photo: PA

Bryant followed up:

“And will you do it in the future?”

Rebekah Brooks started her answer but was interrupted by Coulson.

She only got as far as:

“It depends — “

when he interrupted:

“We operate within the [Press Complaints Commission] code and within the law — and if there is a clear public interest, then we will.”

Bryant sprang the trap:

“It’s illegal for police officers to receive payments.”

Coulson repeated:

“No. I just said, within the law.”

The exchange was brought to an end by committee chairman Gerald Kaufman.

But the damage had been done.

CHRIS BRYANT THE MP's questioning led to Rebekah Brooks admitting that she had paid police officers for information — a criminal offence. Photo: PA

CHRIS BRYANT
THE MP’s questioning led to Rebekah Brooks admitting that she had paid police officers for information — a criminal offence. It was later revealed that his phone had been hacked by the News of the World: he received £40,000 in damages.
Photo: PA

Brooks had admitted what many had long suspected: some newspapers paid police officers for valuable information.

Piers Morgan, a former Murdoch loyalist with stints on The Sun and a short period as News of the World editor, was in no doubt about the seriousness of the mistake.

In his 2006 memoirs The Insider he wrote:

… Rebekah excelled herself by virtually admitting she’s been illegally paying policemen for information.”

“I called to thank her for dropping the tabloid baton at the last minute.”

“She apologised:

“That’s why I should never be seen or heard in public,” she told him.

There has been speculation among investigative journalists that Brooks made her admission because she knew about Whittamore’s arrest.

And feared the committee had also got wind of it.

Was she trying to get an admission in before a committee member could make an accusation?

If so, she didn’t realise she had confessed to a criminal offence.

And why did Piers Morgan accuse her of “dropping the tabloid baton”?

Was it because he knew the “dark arts” of illegal news-gathering were rife and that his own Daily Mirror was paying police for information?

Was it because he’d been one of the trail-blazers back in 1994 when he paid an enormous sum of money for an explosive police report about Princess Diana?

♦♦♦

IN 1994 the News of the World gained access to a police investigation into anonymous phone calls made by Princess Diana.

She’d been ringing a close friend of Prince Charles called Oliver Hoare.

The editor at the time was Piers Morgan.

He tells the story of what happened in his memoirs, The Insider.

In August 1994 news editor Alex Marunchak and chief crime reporter Gary Jones walked into Morgan’s office at the News of the World.

Gary Jones said:

“Got rather a big one here, boss. Diana’s a phone pest.”

PRINCESS DIANA IN 1994 the News of World paid a huge sum of money for a confidential police report into anonymous phone calls being made by the Princess.  Photo: PA

“PHONE PEST”
IN 1994 the News of the World paid a huge sum of money for a confidential police report into anonymous phone calls being made by the Princess. The editor was Piers Morgan …
Photo: PA

“The cops are investigating hundreds of calls she has made to a married art dealer called Oliver Hoare.”

When Morgan asked what the evidence was, Jones replied:

“Here’s a read-out from the police report.”

A source who had a copy of the report had read it over the phone and a reporter had taken a shorthand record of it.

The police report revealed that Hoare had received hundreds of silent, anonymous phone calls.

He called the police and BT traced the calls to Kensington Palace, the home of Princess Diana.

When police told Hoare, he said that he and his wife were friends of Charles and Diana.

He had been, in the words of the police report, “consoling her and becoming quite close to her” after her separation from Charles.

When the paper put it to Hoare, he declined to comment.

He did not deny there had been an investigation.

The News of the World ran the story over the front page and four inside pages.

The article had the by-lines of Gary Jones and Clive Goodman.

(Clive Goodman was the paper’s royal correspondent.

More than a decade later, in 2007, he and the paper’s private investigator Glenn Mulcaire would be gaoled for illegally hacking into the mobile phones of Princes William and Harry.)

The level of detail in the News of the World article was extraordinary.

It reported that Oliver Hoare went to the police in October 1993.

Detectives contacted British Telecom’s specialist Nuisance Calls Bureau who provided Hoare with a special code to allow BT to trace calls.

The first time this code was used was 13 January 1994.

This was the News of the World account of some of the six silent calls which came from phone lines used by the Princess on that first day:

8.45am: The phone rings and there is silence at the other end.

Oliver [Hoare] activates the tracing equipment for the first time.

It finds the source is a private number used by Prince Charles.

8.49am: Second call is made.

Oliver repeatedly asks: “Hello, hello, who’s there?”

“Who’s there?”

There’s no response.

The call is traced to another number — Princess Diana’s private line.

The reporters are told that the problem is passed on to Commander Robert Marsh, head of the Met’s Royalty Protection Squad.

Marsh then briefs a senior Home Office politician who alerts the Royal Household.

The calls come to an end.

♦♦♦

BUT DIANA immediately denied the story — and the next day, Monday, the Daily Mail published a long interview with her.

“I feel I am being destroyed,” she said.

“There is absolutely no truth in it.”

An anxious Piers Morgan was up early that day and, having read the Daily Mail interview, rang news editor Alex Marunchak at seven in the morning.

Marunchak tried to calm his worried editor:

“We’ve had the report read to us: she’s lying.”

But Morgan remained concerned.

He wrote in his diary:

“we can’t reveal this fact without potentially exposing our source, so where does that leave us?”

“And what if the report is a forgery?”

“I felt sick to the pit of my stomach.”

“I couldn’t eat or even drink a cup of tea. It was hellish.”

The News of the World was already getting calls from other newspapers asking if Morgan was going to resign.

But there was to be an extraordinary intervention.

Morgan was in the shower later that morning when his wife told him Rupert Murdoch was on the phone.

Morgan thought he was going to be fired.

RUPERT MURDOCH RANG HIS worried editor and told him the Princess Diana story was true. Just how he knew has never been revealed ...  Photo: PA

RUPERT MURDOCH
RANG HIS worried editor from the United States and told him the Princess Diana story was true. Just how he knew has never been revealed … but likely candidates include Number 10, the Home Office or the Metropolitan Police.
Photo: PA

“Hi Piers,” said Murdoch, “I can’t really talk for long but I just wanted you to know that your story is one hundred per cent bang on.”

“Can’t tell you how I know, but I just know.”

“So get on TV and tell the world she’s a liar.”

“Then say we’re running another great load of great stuff about it next week. OK?”

A relieved Morgan told him they didn’t have anything else on the story.

Murdoch said:

“Oh, you will have by Sunday — don’t worry. Gotta go. Good luck.”

Morgan went on the offensive and it soon became clear that the story was true.

But the next day, the focus switched to the source of the News of the World story.

“Everyone seemed to be blaming the police,” Morgan wrote in The Insider, “so I issued a statement saying it was categorically not a serving police officer, which is perfectly true.”

The following Sunday’s paper led with the story that Diana’s former lover James Hewitt had also received “cranky” calls from her.

Reporter Gary Jones went on to win the Press Gazette Reporter of the Year Award in 1995 for his work at the News of the World, including the exclusive about Diana’s anonymous calls.

When Piers Morgan was appointed editor of the Daily Mirror in 1995, Gary Jones soon followed.

At the paper, he became a major customer of private eye Steve Whittamore.

Today, he’s the Executive Editor of the Daily Mirror.

♦♦♦

LAST NIGHT Piers Morgan was busy on his Twitter account.

He has more than 4 million followers on the social media site.

We asked him to get in touch with us so we could give him the opportunity to reply to the allegations made in this article.

He didn’t reply.

UNDER FIRE PIERS MORGAN'S insistence he knew nothing about illegal activities during his nine years at the Mirror is  Photo: PA.

UNDER FIRE
PIERS MORGAN’S insistence he knew nothing about illegal activities during his nine years at the Mirror is slowly unravelling. He was questioned under caution by police last year. On Friday the Mirror group finally conceded some of the stories that appeared during his editorship were likely to have been the result of phone hacking and the “blagging” of personal information. The group has set aside £10 million to settle scores of legal actions against the Daily Mirror, People and Sunday Mirror — and last month paid substantial sums to a clutch of celebrities including Sven-Goran Eriksson. More cases are in the pipeline.  Operation Golding, the Metropolitan Police investigation into the Mirror group, has seen several arrests…
Photo: PA.

We asked Paul Vickers, Group Legal Director of the company which owns the Daily Mirror, if it 

— knew about Tom Newton Dunn’s involvement with Steve Whittamore

— knew about the large number of orders Whittamore received from current Executive Editor Gary Jones

— and if the company would suspend Jones pending an internal investigation.

Vickers told us last night:

“We have no comment to make.”

We also tried to get in touch with  Tom Newton Dunn.

As political editor of The Sun, he’s one of Britain’s most powerful journalists.

We sent a message via Twitter but he never replied.

We also contacted The Sun.

We asked if the paper if it was confident Newton Dunn had not broken the law in his news-gathering at The Sun after he joined in 2003.

We asked if there would be an internal investigation  — and if  Newton Dunn would be suspended pending the result of any such investigation.

There was no reply by the time this article was posted.

The Sun recently suspended reporter Mazher Mahmood after a judge accused him of lying during the Tulisa Contostavlos trial.

We also wrote to private eye Steve Whittamore.  

He didn’t reply.

♦♦♦

GANGBUSTERS WANTED

THERE’S AN old saying: “dog doesn’t eat dog” — reporters shouldn’t tell tales on colleagues. This is especially true of Piers Morgan who has formidable ties to much of Britain’s media. He’s friendly with his old mentor Rupert Murdoch which means the Times, Sun and Sunday Times won’t criticise him. The Mirror group — the Daily Mirror, The People and the Sunday Mirror — are unlikely to investigate because he worked for them. He’s now joined the Daily Mail online operation as US “Editor-at-Large” while his wife Celia Walden is a columnist with the Daily Telegraph. He currently presents Piers Morgan’s Life Stories for ITV and has worked for Channel 4 in the past. This partly explains why he’s escaped serious scrutiny up to now. Help Press Gang redress the balance by becoming a gangbuster: just hit the button …

Donate Button with Credit Cards

♦♦♦

COMING UP IN PART TWO:
ASSAULT ON THE BANK OF ENGLAND

THE “DARK ARTS” were practised on an industrial scale at the Daily Mirror when Piers Morgan was in the editor’s chair. An extraordinary example took place in 1998 when the paper ordered private eyes to break into the mortgage accounts of every member of the Bank of England’s monetary policy committee. A Pretty Despicable Man continues with a revealing analysis of the paper’s cynical bank jobs…

CORRECTIONS  Please let us know if there are any mistakes in this article — they’ll be corrected as soon as possible.

RIGHT OF REPLY  If you have been mentioned in this article and disagree with it, please let us have your comments. Provided your response is not defamatory we’ll add it to the article.

TWEETING FOR JUSTICE

October 25, 2014
 
BEYOND CONTEMPT:
THE INSIDE STORY OF THE PHONE HACKING TRIAL

Peter Jukes
(Canbury Press, £15.99)

THIS BOOK is that rare beast — a ground-breaking volume that’s also entertaining and informative.

A writer’s eye view of what went on during the 130 day Old Bailey trial of Rebekah Brooks and Andy Coulson, it’s based on Jukes’ experiences as he reported live via Twitter.

Note the word writer in that last sentence.

PETER JUKES PHOTOGRAPHED OUTSIDE the Old Bailey — his workplace for nearly four months — Peter Jukes covered the trial in thousands of live tweets.  Photo: Olivia Beasley / oliviabeasley.com

PETER JUKES
PHOTOGRAPHED OUTSIDE the Old Bailey — his workplace for nearly four months — Peter Jukes covered the trial in thousands of live tweets.
Photo: Olivia Beasley / oliviabeasley.com

Jukes isn’t a professional journalist, he’s a dramatist and novelist.

He follows Peter Burden, the writer and entrepreneur whose 2008 book News of the World? was the first to expose the dark heart of the News of the World.

But Jukes’ tweets were only made possible by an enlightened judge.

Sir John Saunders is another rare breed — a judge concerned that justice in this country isn’t being reported as it used to be.

As newspapers decline, press reporting of court proceedings is fading away.

By permitting Jukes to live tweet, Saunders was allowing a fascinating experiment to take place.

Generally speaking, it’s been accepted as a valuable addition to the proceedings.

Jukes also pioneered crowd-funding — where followers underwrite the cost of the reporting — in British court reporting.

BROOKS & BROOKS THE LOVELETTER that revealed  of Rebekah Brooks' long-standing affair was one of the

MR & MRS BROOKS
THE SENSATIONAL love letter that revealed Rebekah Brooks’ long-standing affair with Andy Coulson was one of the battlegrounds of the trial.   Photo: PA

And, by adding this book to the tweets, he’s brought another dimension to his coverage of the trial.

The book doesn’t repeat (retweet) the tweets.

Instead, it goes behind the scenes and shows what, normally, only court reporters get to experience.

There’s a little of Dickens’ sharp observational eye in his accounts of the David v Goliath battle that took place in Court 12.

Naturally, this being the underlings of billionaire Rupert Murdoch versus The Crown, the normal rules were suspended.

In this trial, it’s the Crown that’s David.

The formidably talented and fantastically expensive battery of QCs acting for the defendants is Goliath.

The Crown’s two QCs were outgunned by the magnificent seven of the defence.

Jukes’ account of their battle over the love letter Rebekah Brooks wrote in 2004 — but never sent — to her lover Andy Coulson is fascinating.

Initially, although it’s hard to believe, the defence tried to argue that bringing it into the trial would infringe Rebekah Brooks’ … privacy.

Then they tried to keep it out of the prosecution opening because it would generate adverse publicity …

Both attempts failed but many reporters felt the defence overwhelmed the prosecution.

The book isn’t perfect — in the haste to get it out, there are typos and the index is spartan and sometimes unhelpful.

But these are small quibbles.

The book is a triumph and begins to show the internet, as well as hammering the viability of newspapers and magazines, is starting to throw up new forms of writing and journalism.

Paddy French